Opis WSZJK
Zapewnienie jakości kształcenia na jak najwyższym poziomie stanowi jeden celów strategicznych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (UJK). Cel ten zagwarantowany jest przez współpracę, wspieranie i upowszechnianie najlepszych rozwiązań w tym zakresie. Te wypracowywane są między innymi na cyklicznych spotkaniach prodziekanów wydziałów/filii ds. kształcenia, zastępców dyrektorów instytutów i zastępców kierowników katedr ds. kształcenia, reprezentantów nauczycieli akademickich, przedstawiciela Samorządu Studentów i wybranych pracowników Uniwersytetu, tworzących Uniwersytecką Komisję ds. Kształcenia. Jej posiedzenia są miejscem spotkań, wspólnego dialogu, współpracy i podejmowania wielu działań z zakresu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Podstawą działań i realizacji procesów związanych z jakością kształcenia są odpowiednie dokumenty prawne różnego szczebla, takie jak:
- ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
- stosowne rozporządzenia ministra edukacji i nauki,
- Statut UJK,
- zarządzenia i pisma okólne Rektora UJK,
- uchwały Senatu UJK,
- regulaminy studiów wraz z załącznikami.
System obejmuje:
- prezentację polityki jakości kształcenia Uczelni/Wydziału,
- zasady zarządzania kadrą (m.in. system motywowania i rozwoju kadry) oraz infrastrukturą związaną z dydaktyką,
- organizację studiów,
- programy studiów,
- proces kształcenia, warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych i skuteczności osiągania zakładanych efektów uczenia się,
- etykę realizacji procesu dydaktycznego,
- zasady obsługi administracyjnej,
- promocję systemu jakości Uczelni/Wydziału,
- ciągłe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.
Istotny element systemu jakości kształcenia stanowią wewnętrzne procedury, na poziomie Uczelni – procedury ogólnouczelniane, na poziomie Wydziału – procedury wydziałowe. Podlegają one ciągłemu przeglądowi i aktualizacji. Aktualnie, po likwidacji kilku procedur, w tym ich konsolidacji, wśród procedur Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia (USZJK) i Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK) funkcjonują:
w ramach USZJK:
- Ogólna procedura zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia - oznaczanie procedur;
- Procedura zapewniania dostępu do informacji;
- Procedura rozpatrywania skarg, rozwiązywania sytuacji konfliktowych, przeciwdziałania dyskryminacji i zachowaniom przemocowym.
w ramach WSZJK:
- Procedura tworzenia i zaprzestania prowadzenia studiów wyższych i studiów podyplomowych oraz modyfikowania programów tych studiów;
- Procedura oceny osiągania zakładanych efektów uczenia się;
- Procedura oceny funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia;
- Procedura zapewniania studentom dostępności kształcenia, wsparcia w procesie uczenia się, partycypacji społecznej, rozwoju naukowym oraz w zakresie świadczeń;
- Procedura badań ankietowych przeprowadzanych w ramach WSZJK;
- Procedura monitorowania karier zawodowych absolwentów;
- Procedura hospitacji zajęć.
W związku z wejściem w życie Ustawy 2.0 w roku akademickim 2018/2019 podjęto prace nad dostosowaniem procedur WSZJK do obowiązujących przepisów ustawy oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń (ww. procedury).
Celem Systemu jest budowanie kultury jakości – wspólnej odpowiedzialności za kształcenie.
Zewnętrznymi instytucjami działającymi na rzecz doskonalenia jakości kształcenia jest Polska Komisja Akredytacyjna, Komisja Akredytacyjna Akademickich Uczelni Medycznych, Krajowa Rada Akredytacyjna Szkół Pielęgniarek i Położnych oraz Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, których ocena decyduje o randze jednostki i poziomie jakości kształcenia.
Działaniem WSZJK objęci są studenci wszystkich kierunków, poziomów i form studiów, uczestnicy studiów podyplomowych oraz pracownicy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
System Zapewniania Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach budowany jest z poszanowaniem autonomii i specyfiki wydziałów i innych jednostek dydaktycznych Uniwersytetu. Poszczególne jednostki opracowują szczegółowe procedury zapewniania jakości kształcenia z wykorzystaniem swoich dobrych doświadczeń w tym zakresie oraz modyfikują je pod wpływem rekomendacji Uniwersyteckiej Komisji ds. Kształcenia i interesariuszy zewnętrznych.
Zakres i sposób funkcjonowania Systemu:
Do zakresu działania Systemu należą procesy główne, pomocnicze i doskonalące. Dotyczą one przede wszystkim:
- organizacji procesu dydaktycznego,
- realizacji procesu kształcenia,
- zasobów ludzkich i materialnych wydziałów jako podstawowych jednostek organizacyjnych Uczelni i jednostek międzywydziałowych,
- funkcjonowania wydziałów jako podstawowych jednostek organizacyjnych Uczelni i jednostek międzywydziałowych w środowisku zewnętrznym.
Funkcjonowanie Systemu polega na planowaniu, organizowaniu, realizowaniu, monitorowaniu i doskonaleniu procesów wchodzących w zakres jego działania. Każda jednostka wchodząca w skład struktury Systemu realizuje zadania szczególne, wynikające ze specyfiki jej działalności.
W skład dokumentacji na poziomie Uczelni wchodzą przede wszystkim:
- dokumenty nadrzędne (w tym: Ustawa 2,0, Statut UJK, Regulamin studiów i studiów doktoranckich, uchwały Senatu, zarządzenia i pisma okólne Rektora),
- procedury ogólnouczelniane,
- instrukcje.
W skład dokumentacji na poziomie Wydziału wchodzą przede wszystkim:
- dokumenty nadrzędne (w tym: Ustawa 2,0, Statut UJK, Regulamin studiów i studiów doktoranckich, Uchwały Senatu, zrządzenia Rektora, Uchwały Rady Wydziału, zarządzenia Dziekana),
- procedury wydziałowe,
- instrukcje, regulaminy.
Bieżącą obsługą administracyjną Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia, wspomaganiem działań Uniwersyteckiej Komisji ds. Kształcenia oraz koordynacją przedsięwzięć zmierzających do zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie zajmuje się Sekcja Jakości Kształcenia.
Słownik terminów WSZJK:
studia wyższe |
studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia |
studia pierwszego stopnia |
forma kształcenia, na którą przyjmowani są kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości, kończąca się uzyskaniem kwalifikacji pierwszego stopnia |
studia drugiego stopnia |
forma kształcenia, na którą przyjmowani są kandydaci posiadający co najmniej kwalifikacje pierwszego stopnia, kończąca się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia |
studia podyplomowe |
forma kształcenia, na którą przyjmowani są kandydaci posiadający kwalifikacje co najmniej pierwszego stopnia, kończąca się uzyskaniem kwalifikacji podyplomowych |
forma studiów |
studia stacjonarne i studia niestacjonarne |
studia stacjonarne |
forma studiów wyższych, w której co najmniej połowa punktów ECTS, objętych programem studiów jest uzyskiwana w ramach zajęć z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia i studentów |
studia niestacjonarne |
forma studiów wyższych, w której mniej niż połowa punktów ECTS, objętych programem studiów może być uzyskiwana z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia i studentów |
kierunek studiów |
prowadzone przez uczelnię kształcenie, przyporządkowane do co najmniej jednej dyscypliny nauki/sztuki |
program studiów |
opis procesu kształcenia, który określa: 1) efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, z uwzględnieniem uniwersalnych charakterystyk pierwszego stopnia określonych w tej ustawie oraz charakterystyk drugiego stopnia określonych w przepisach wydanych na podstawie art.7 ust. 3 tej ustawy; 2) opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się; 3) liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć. |
harmonogram studiów |
element programu studiów, zawierający w szczególności nazwy i kody przedmiotów, ich usytuowanie w poszczególnych semestrach, formy prowadzenia zajęć i ich wymiar, punktację ECTS oraz formę zaliczenia zajęć, |
standardy kształcenia |
zbiór reguł kształcenia na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela oraz zawodów, dla których wymagania dotyczące procesu kształcenia i jego efektów są określone w przepisach prawa Unii Europejskiej |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) |
to zbieżny z Europejską Ramą Kwalifikacji (ERK), sposób określania, porządkowania oraz opisywania kwalifikacji, obejmujący zarówno efekty uczenia się uzyskane w procesie edukacji formalnej (np. szkoły, uczelnie) oraz pozaformalnej - osiąganej poza systemem szkolnictwa ogólnego, zawodowego czy wyższego (np. kursy kwalifikacyjne, językowe, specjalistyczne – certyfikowane), a także efekty uczenia się realizowane w ramach edukacji nieformalnej (np. doświadczenie i praktyka zawodowa, staże, praktyki studenckie, uczenie się samodzielne). Polska Rama Kwalifikacji stanowi integralną część Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), w którym obowiązują jednolite, określone i spójne standardy opisywania kwalifikacji oraz procedury przypisywania odpowiedniego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji. Efekty uczenia się objęte Polską Ramą Kwalifikacji oraz ramami wszystkich krajów korzystających z tych założeń są zbieżne z Europejską Ramą Kwalifikacji i odpowiadają jej poszczególnym poziomom |
efekty uczenia się |
zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych w procesie kształcenia przez osobę ucząca się |
punkty ECTS |
punkty zdefiniowane w europejskim systemie akumulacji i transferu punktów zaliczeniowych jako miara średniego nakładu pracy studenta, niezbędna do uzyskania efektów uczenia się; punkt ECTS odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia organizowane przez uczelnię oraz jego indywidualną pracę związaną z tymi zajęciami |
profil kształcenia |
jeden z dwóch profili studiów: profil ogólnoakademicki, na którym ponad połowa punktów ECTS jest przypisana zajęciom, związanym z prowadzoną w uczelni działalnością naukową, albo profil praktyczny, na którym ponad połowa punktów ECTS jest przypisana zajęciom kształtującym umiejętności praktyczne |
Przydatne Linki:
Polska Komisja Akredytacyjna – www.pka.edu.pl
Krajowa Rada Akredytacyjna Szkół Pielęgniarek i Położnych – www.mz.gov.pl/wwwmz
Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna – www.uka.amu.edu.pl
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) – https://www.kwalifikacje.gov.pl/polska-rama-kwalifikacji
European Association for Quality Assurance – www.enqa.eu
Fundacja Rektorów Polskich – www.frp.org.pl
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej – https://nawa.gov.pl/
Krajowa Reprezentacja Doktorantów – www.krd.org.pl
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – www.nauka.gov.pl
Parlament Studentów Rzeczpospolitej Polskiej – www.psrp.org.pl
Polski Portal Edukacyjny – www.edu.info.pl
Strona Programu Erasmus – www.erasmus.org.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – www.frse.org.pl
Fundusz stypendialno–szkoleniowy – www.fss.org.pl
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) – www.krasp.org.pl
Rada Główna Szkolnictwa Wyższego – www.rgsw.edu.pl
Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej – www.fnp.org.pl
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE – www.6pr.pl
Ostatnia aktualizacja: grudzień 2021 r.