Dziękuję wszystkim, którzy sprawili, że mogę ponownie stanąć przed społecznością Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, jako kandydat na rektora w kadencji 2024 – 2028. Tym, którzy udzielili mi bezpośredniego poparcia zgłaszając moją kandydaturę, jak i wszystkim, którzy w licznych rozmowach zachęcali mnie do wzięcia udziału w tegorocznych wyborach. Wszelkie gesty życzliwości były i są dla mnie niezmiernie ważne i motywujące.
Serdecznie za nie dziękuję przedstawiając wizję rozwoju naszej Uczelni na kolejne cztery lata.
Uniwersytet – wspólnota i sprawnie funkcjonująca instytucja
Uniwersytet dla aktywnych – każdy talent jest dla nas cenny
Uniwersytet - różnorodność jest wartością
Uniwersytet - centrum wiedzy i innowacji w regionie świętokrzyskim
Uniwersytet - partner w krajowym i światowym nurcie nauki i edukacji - świętokrzyskie okno na świat
Nowoczesna infrastruktura i sprawne zarządzanie.
- wprowadzanie rozwiązań sprzyjających budowaniu przyjaznej i konstruktywnej atmosfery współpracy,
- sprawna i efektywna komunikacja sprzyjająca budowaniu pozytywnych stosunków międzyludzkich,
- działania na rzecz zwiększenia funduszu płac wszystkich pracowników uczelni z uwzględnieniem ich różnicowania zapewniającego motywacyjny walor wynagrodzeń powiązanych z zajmowanymi stanowiskami i zakresami obowiązków,
- wdrożenie rozwiązań systemowych premiujących pracowników wyróżniających się zaangażowaniem w realizację przedsięwzięć o charakterze naukowym, edukacyjnym, organizacyjnym i administracyjnym,
- wspieranie rozwiązań umożliwiających rozwój i osiągnięcie satysfakcji zawodowej przez nauczycieli akademickich zatrudnionych na etatach naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych oraz pracowników niebędących nauczycielami,
- systemowe wsparcie działań związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników i kadry kierowniczej w zakresie wspierającym rozwój Uniwersytetu,
- wsparcie pracowników w zakresie korzystania z opieki zdrowotnej, psychologicznej oraz oferty kulturalnej i sportowej,
skuteczna realizacja i polityki równości i przeciwdziałania mobbingowi,
współpraca ze związkami zawodowymi w szczególności w zakresie ich ustawowych kompetencji jak i zgłaszanych opinii i wniosków.
Program wyborczy
Program wyborczy
- wdrożenie rozwiązań sprzyjających budowaniu przejrzystego i efektywnego systemu wspierającego organizację i prowadzenie działalności naukowej, wykorzystującego różnorodność dyscyplin i doświadczenie osób je reprezentujących,
- zwiększanie nakładów na prowadzenie badań naukowych w oparciu o zasoby własne Uniwersytetu,
- rozwijanie systemu szybkiej dystrybucji i rozliczeń środków własnych Uniwersytetu przeznaczonych na badania naukowe w oparciu systemowe rozwiązania dedykowane grupom dyscyplin reprezentowanych w Uniwersytecie z uwzględnieniem ich poziomu naukowego, kosztochłonności i potencjału kadrowego,
- systemowe wsparcie strategicznych kierunków badań naukowych sprzyjających rozwijaniu zespołów badawczych i naukowców o wybitnym dorobku,
- wdrożenie rozwiązań grantowych wspierających rozwój naukowy młodych pracowników naukowych,
- rozwijanie interdyscyplinarnych kierunków badań,
- rozwijanie systemu premiowania najbardziej efektywnych pracowników naukowych,
- systemowe rozwiązania organizacyjne i administracyjne wspierające pozyskiwanie i efektywną realizację krajowych i międzynarodowych projektów badawczych,
- systemowe wsparcie dyscyplin naukowych w zakresie przygotowania do ewaluacji jakości działalności naukowej,
- systematyczna walidacja i dokumentowanie wyników działalności naukowej z uwzględnieniem kryteriów ewaluacyjnych działalności uczelni.
- tworzenie repozytoriów umożliwiających upowszechnianie wiedzy na temat zespołów naukowych, oferty badawczej i komercyjnej,
- rozwijanie programów rozwojowych dyscyplin umożliwiających ich awans naukowy oraz uzyskiwanie kolejnych uprawnień do nadawania stopnia doktora oraz doktora habilitowanego,
- rozwinięcie programu mentoringu dla byłych pracowników o znaczącym dorobku naukowym i dydaktycznym.
*Działalność naukowa w rozumieniu Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną.
Program wyborczy
- rozwijanie kierunków kształcenia stanowiących kanon oferty dydaktycznej Uniwersytetu w różnorodnych obszarach wiedzy
- poszerzanie oferty kształcenia z uwzględnieniem strategii rozwojowych wydziałów i Uczelni, w tym kierunków interdyscyplinarnych, w nawiązaniu do aktualnych i przyszłych potrzeb regionu i kraju
- poszerzenie oferty przedmiotów wybieralnych przez studentów i doktorantów i rozwijanie systemu indywidualizacji ścieżek kształcenia,
- rozwijanie zróżnicowanej oferty kształcenia ustawicznego z potwierdzeniem w postaci dyplomów świadectw i certyfikatów,
- rozwijanie nowoczesnych form kształcenia, w tym kształcenia zdalnego w oparciu wysokiej jakości opracowania materiałów dydaktycznych,
- wdrożenie rozwiązań organizacyjnych wspierających wydziały w zakresie rekomendacji i analizy popytu w kontekście tworzenia nowych przedsięwzięć edukacyjnych oraz ich implementacji,
- utworzenie centrum doradztwa dla kandydatów na studia oferującego zapoznanie się z możliwością wyboru kierunku studiów i ścieżek kariery,
- doskonalenie systemu zapewnienia jakości kształcenia,
- rozwijanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie kształcenia praktycznego studentów i doktorantów,
- wsparcie działań zapewniających umiędzynarodowienie kształcenia -rozwijanie oferty kształcenia w języku angielskim, tworzenie wspólnych programów studiów we współpracy z uczelniami zagranicznymi, rozwijanie programów wymiany studentów, doktorantów i kadry,
- krajowa i zagraniczna promocja oferty kształcenia.
Program wyborczy
- podjęcie działań na rzecz optymalizacji struktury Uniwersytetu i wdrożenia przejrzystego systemu zarządzania jego jednostkami organizacyjnymi,
- wprowadzenie transparentnego systemu finansowania, z wykorzystaniem narzędzi analityki, planowania, budżetowania i kontroli finansowej, w odniesieniu do wydziałów, jednostek ogólnouczelnianych i międzywydziałowych oraz administracji, budującego poczucie współodpowiedzialności za finanse Uczelni i decydowania o ich wykorzystaniu w miejscu powstawania kosztów,
- efektywne pozyskiwanie środków na realizację przedsięwzięć Uczelni,
- uproszczenie obsługi administracyjnej statutowej działalności Uniwersytetu,
- rozwijanie narzędzi informatycznych wspierających obsługę administracyjną i wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów,
- rozwijanie systemu zarządzania obiegiem informacji sprzyjającego konsolidacji środowiska Uniwersytetu ,
- rozwijanie systemu zarządzania finansami z wykorzystaniem narzędzi analityki, planowania, budżetowania i kontroli finansowej w odniesieniu do wydziałów, jednostek ogólnouczelnianych i międzywydziałowych oraz administracji,
- aktywna promocja Uniwersytetu w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Program wyborczy
- aktywna współpraca z instytucjami nauki, edukacji, kultury, sportu i ochrony zdrowia, przedsiębiorcami, instytucjami otoczenia biznesu i samorządami ugruntowująca pozycję UJK, jako centrum wiedzy i innowacji w regionie świętokrzyskim,
- efektywna współpraca z instytucjami zlokalizowanymi w regionie świętokrzyskim pozwalająca na łączenie potencjałów, budowanie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie efektywności, m.in. Politechniką Świętokrzyską, Świętokrzyskim Centrum Onkologii i szpitalami z oddziałami klinicznymi prowadzącymi działalność badawczą, Kampusem Laboratoryjnym Głównego Urzędu Miar, Ogrodem Botanicznym, przedsiębiorstwami, instytucjami kultury i sportu,
- inicjowanie i rozwijanie inicjatyw o charakterze ponadregionalnym z instytucjami nauki, edukacji, kultury, sportu i ochrony zdrowia i przedsiębiorcami, w szczególności w obszarach w których Uczelnia posiada znaczące doświadczenie i kompetencje,
- inicjowanie i wsparcie działań integrujących środowisko akademickie Kielc w wymiarze edukacyjnym, naukowym i organizacyjnym – wdrażanie programu i kształtowania wizerunku Kielc i Sandomierza, jako miast akademickich,
- otwarcie UJK na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy przez wspieranie rozwiązań sprzyjających transferowi wiedzy do gospodarki i rozwojowi przedsiębiorczości,
- organizacja wyspecjalizowanej komórki wspierającej pozyskiwanie przychodów ze świadczonych usług badawczych i transfer innowacji do gospodarki, w obrębie różnorodnych dyscyplin funkcjonujących w uniwersytecie,
- zapewnienie rozwiązań regulaminowych zapewniających motywujący udział naukowców w komercjalizacji wiedzy,
- zbudowanie efektywnej platformy komunikacji z partnerami zewnętrznymi promującą ofertę badawczą Uniwersytetu w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych, medycznych, społecznych, humanistycznych i twórczości artystycznej,
- rozwijanie i promocja oferty „Uniwersytetu Otwartego” adresowanej do dzieci, młodzieży i dorosłych,
- rozwijanie więzi z absolwentami Uniwersytetu.
Program wyborczy
- systemowe rozwiązania na rzecz rozwoju mobilności kadry naukowej i współpracy ze strategicznymi partnerami naukowymi poza granicami kraju,
- efektywna współpraca z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami wspierającymi umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego, w tym w ramach Narodowej Agencji Wymiany Międzynarodowej NAWA oraz Europejskiego Stowarzyszenie Uniwersytetów EUA,
- wsparcie działań zapewniających umiędzynarodowienie kształcenia - rozwijanie oferty kształcenia w języku angielskim, tworzenie wspólnych programów studiów we współpracy z uczelniami zagranicznymi, rozwijanie programów wymiany studentów, doktorantów i kadry,
- rozwijanie mobilnych rozwiązań i form kształcenia o zasięgu międzynarodowym z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych,
- rozwinięcie szkoleń dla pracowników uczelni podnoszących ich kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć w języku obcym i ich obsługi administracyjnej,
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednostki zapewniającej efektywne i stałe wsparcie studentów, doktorantów i gości zagranicznych,
- efektywna promocja zagraniczna Uniwersytetu.
Program wyborczy
- opracowanie strategii inwestycyjnej Uniwersytetu,
- budowa nowej siedziby Wydziału Sztuki,
- modernizacja domów studenta,
- kompleksowa modernizacja budynku A Wydziału Nauk Ścisłych i Przyrodniczych,
- rozbudowa Wydziału Prawa i Nauk Społecznych (Instytut Ekonomii),
- rozbudowa i poprawa dostępności zaplecza kampusowego przy ulicy Uniwersyteckiej,
- zaplecze kampusowe i baza kliniczna Collegium Medicum,
- zapewnienie dostępu do otwartej infrastruktury sportowej,
- zapewnienie uniwersyteckiego standardu warunków lokalowych Filii w Sandomierzu,
- inwestycje w rozwiązania techniczne zmniejszające koszty utrzymania obiektów,
- zapewnienie właściwego i aktualizowanego wyposażenia laboratoriów i pracowni,
- rozbudowa narzędzi informatycznych wspomagających funkcjonowanie Uczelni, w tym wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów i warunków dla efektywnej realizacji zadań w warunkach pracy zdalnej.
Prof. dr hab. Jacek Semaniak
Data i miejsce urodzenia:
30.03.1964 Strzelce Opolskie
Wyksztalcenie:
Mgr fizyki (1988 r.), Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Kielcach. Stopień naukowy doktora nauk fizycznych (1995 rok), Instytut Problemów Jądrowych w Świerku.
Stopień naukowy doktora habilitowanego (2002), Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Tytuł naukowy profesora nauk fizycznych (2012)
Zatrudnienie:
Od 1988 roku zatrudnienie w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach na stanowiskach: asystenta (od 1988 r.), adiunkta (od 1997 r.), profesora nadzwyczajnego (od 2003 r.) i profesora (od 2013 r.). Pełnione funkcje : wicedyrektor Instytutu Fizyki na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach (2002-2005), kierownik Zakładu Dydaktyki Fizyki (2003-2008 r.), Zakładu Fizyki Molekularnej (2008-2019 r. ), Zakładu Fizyki Medycznej i Biofizyki (od 2020 r. ) w tymże instytucie; prorektor ds. dydaktycznych i studenckich (2005-2008), prorektor ds. ogólnych (2008 – 2012), rektor (2012-2016, 2016-2020).
Od 9.11.2020 Prezes Głównego Urzędu Miar.
Działalność organizacyjna:
Świętokrzyska Rada Innowacji – 2011-2013
Rada Biznesu – od 2019 r. (powołanie przez Prezydenta Kielc)
Komitet Polityki Naukowej – 2020 – 2022 r. (powołanie przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)
Przedstawiciel RP w światowych i europejskich organizacjach metrologicznych – OIML, WELMEC, EURAMET, BIPM - od 2020 r.
Rada ds. Programu dla Pracy i Rozwoju przy Ministrze Rozwoju, Pracy i Technologii – 2021 r.
Przewodniczący Prezydium Polskiej Unii Metrologicznej – od 2021 r.
Rada ds. Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego – od 2021 r. (powołanie przez Marszałka Województwa Świętokrzyskiego)
Rada do Spraw Akredytacji – od 2021 r. (powołanie przez Ministra Rozwoju i Technologii)
Rada Koordynacyjna ds. Gospodarki Wodorowej – od 2022 r. (powołanie przez Ministra Klimatu i Środowiska)
Wybrane efekty działalności organizacyjnej:
W czasie kadencji rektorskich 2012-2016 i 2016-2020 zakończono budowę Biblioteki Uniwersyteckiej z Uniwersyteckim Centrum Danych, Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego, Centrum Przedsiębiorczości i Biznesu w strukturze Wydziału Zarządzania i Administracji, Centrum Języków Obcych w strukturze Wydziału Humanistycznego oraz podjęto i zakończono rozbudowę Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu, Centrum Komunikacji Medialnej i Informacji Naukowej Wydziału Humanistycznego oraz Uniwersyteckiego Centrum Sportu. Oferta dydaktyczna uczelni została wzbogacona o nowe kierunki studiów, w tym kierunek lekarski, prawo, psychologię, dziennikarstwo i komunikacje społeczną, logopedię, bezpieczeństwo narodowe, kryminologię stosowaną, dietetykę, wychowanie fizyczne.
W okresie kierowania głównym Urzędem Miar skutecznie zrealizowano i etap budowy Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar zlokalizowanego w Kielcach oraz wdrożono rozwiązania związane z rozwojem jego działalności badawczo-rozwojowej.
Staże i współpraca naukowa:
Laboratorium Reakcji Jądrowych Zjednoczonego Instytutu Badań Jądrowych w Dubnej – 1988. Politechnika Sztokholmska 1995-1997 (stypendysta Swedish Natural Science Research Council),
Uniwersytet Sztokholmski, Departament Fizyki Molekularnej – 1997, 1999/2000 i 2000/2001
Wieloletnia współpraca z Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Sztokholmskiego, prowadzonej z wykorzystaniem ciężkojonowego pierścienia kumulującego CRYRING w Laboratorium Manne Siegbahna w Sztokholmie.
Współpraca naukowa udokumentowana wspólnymi publikacjami z naukowcami z Uniwersytetu w Gȍteborgu, Uniwersytetu w Erlangen, Instytutu Maxa Plancka w Heidelbergu, Uniwersytetu w Bazylei, Instytutu Fizyki Atomowej i Molekularnej FOM w Amsterdamie, Oak Ridge National Laboratory, JILA Boulder, Uniwersytetu Karola w Pradze, Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku.
Projekty badawcze:
Projekty badawcze finansowane ze środków Komitetu Badań Naukowych i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w tym: Badanie rekombinacji dysocjatywnej jonów molekularnych z elektronami swobodnymi w pierścieniach akumulacyjnych (1999-2000 r.), Badanie reakcji z transferem elektronu (2001-2004 r. ), Badanie zderzeń jonów molekularnych z elektronami swobodnymi (rekombinacji dysocjatywnej i rezonansowego tworzenia par) w warunkach niskotemperaturowej plazmy (2006-2009 r.).
Wieloletnie kierowanie projektami realizowane w ramach badań statutowych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego (2001-2019) i współudział w realizacji w latach 2019-2024.
Kierowanie zadaniem realizowanym przez stronę polską w projekcie Badanie reakcji z transferem elektronu finansowanego w 5 Programie Ramowym Unii Europejskiej (The European Training Programme Improving the Human Research Potential and the Socio-Economic Knowledge Base, 2000-2004.
Tematyka badawcza:
Badanie zderzeń elektronów swobodnych z jonami molekularnymi realizowanym w ciężkojonowym pierścieniu kumulującym, badanie mechanizmów jonizacji i emisji charakterystycznego promieniowania rentgenowskiego w zderzeniach jonów z atomami, wykorzystanie metody rentgenowskiej analizy fluorescencyjnej w określaniu koncentracji pierwiastków śladowych, badanie transportu substancji w układach membranowych z wykorzystaniem metod interferometrycznych.
Dorobek naukowy:
95 prac poświęconych fizyce atomowej, molekularnej, biofizyce, w tym 89 opublikowanych w czasopismach z listy filadelfijskiej (m.in. Nature, Physical Review Letters, Physical Review, The Astrophysical Journal). Łączna liczba cytowań prac wg bazy ISI Web of Science to 2760 (ponad 2500 bez autocytowań), h-indeks 28.
25 publikacji dydaktycznych obejmujących: programy nauczania, podręczniki, poradniki metodyczne, zeszyty ćwiczeń i zbiory zadań do nauczania przyrody w zreformowanej szkole podstawowej oraz fizyki w szkołach ponadgimnazjalnych.
Nagrody i wyróżnienia:
Nagrody rektora UJK, nagrody środowiska studenckiego UJK – Przyjaciel Studenta (2012, 2018 r.), nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia organizacyjne w związku z pełnieniem funkcji rektora, Nagroda Miasta Kielce (2011 r.), Świętokrzyska Victoria w kategorii Osobowość (2021 r.), Orły Wprost w kategorii Nauka (woj. świętokrzyskie 2024), profesor honorowy Politechniki Opolskiej (2023 r.)
Odznaczenia:
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2005 r.), Srebrny Krzyż Zasługi 2005 r.), Złoty Krzyż Zasługi (2008 r.)