Zarządzenie Nr 68/2020
Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
z dnia 19 marca 2020 r.
w sprawie zdalnego kształcenia w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach
w czasie wstrzymania zajęć dydaktycznych
Na podstawie art. 23 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85), rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19(Dz. U. z 2020 r. poz. 405 z późn. zm.) oraz na podstawie § 29 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcachzarządza się, co następuje:
§ 1
-
W okresie wstrzymania zajęć dydaktycznych, prowadzący zajęcia:
- na wszystkich kierunkach studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich,
- na studiach podyplomowych i kursach dokształcających, zobowiązani są do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, niezależnie od tego, czy zostało to przewidziane w programie studiów, pod warunkiem, że rodzaj zajęć pozwala na ich realizację zajęć w formie zdalnej.
- Zajęcia prowadzone zdalnie, które umożliwią studentom/słuchaczom uzyskanie zakładanych efektów uczenia się, będą traktowane jako godziny zrealizowane. Zajęcia/części zajęć, których efekty uczenia się nie mogą być zrealizowane w formie zdalnej odbędą się zgodnie z nową organizacją roku akademickiego 2019/2020. Decyzje w tej sprawie zostaną podjęte w terminie późniejszym.
§ 2
- Dziekani wydziałów/filii są zobligowani do monitorowania realizacji zdalnego procesu kształcenia na wszystkich kierunkach studiów, studiach podyplomowych i kursach dokształcających.
- Dziekani mają nadzór nad zmianami w organizacji zajęć dydaktycznych realizowanych w semestrze letnim. Zmiany dotyczą włączenia zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, szczególniewykładów, konwersatoriów, seminariów, ćwiczeń oraz innych zajęć możliwych do prowadzenia w formie zdalnej.
- Dziekani zobowiązani są do podania na stronie wydziału/filii danych kontaktowych osób odpowiedzialnych za kształcenie na odległość na poszczególnych kierunkach studiów, studiach podyplomowych i kursach dokształcających.
- Za przygotowanie nowych organizacji zajęć dydaktycznych, uwzględniających zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, odpowiedzialni są zastępcy dyrektorów instytutów/kierowników katedr ds. kształcenia
- Za kształcenie zdalne na studiach podyplomowych i kursach dokształcających odpowiedzialni są kierownicy studiów podyplomowych/kierownicy kursów dokształcających.
- W przypadku wprowadzenia kształcenia zdalnego do organizacji zajęć dydaktycznych, nie stosuje się ograniczeń w zakresie liczby punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, określonych w programach studiów.
- W związku ze zmianą formy odbywania zajęć na formę zdalną dopuszcza się możliwość dostosowania warunków zaliczenia przedmiotu do zmienionej formy zajęć. Zmiany powinny zostać dokonane w porozumieniu z uczestnikami zajęć i uzyskać akceptację zastępcy dyrektora instytutu/kierownika katedry ds. kształcenia/kierownika studiów podyplomowych/kierownika kursu dokształcającego.Zmiany warunków zaliczenia przedmiotu prowadzonego zdalnie muszą uwzględniać wybraną formę zdalnego nauczania i zapewnić uzyskanie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w karcie przedmiotu.
§ 3
- Prowadzący zajęcia mają obowiązek poinformowania uczestników danej grupy studentów/słuchaczy o wybranej formie zdalnego nauczania, za pośrednictwem korespondencji mailowej z wykorzystaniem systemu Wirtualna Uczelnia.
- Zajęcia prowadzone zdalnie powinny być udokumentowane po ich zrealizowaniu. Można to zrobić, w zależności od ich charakteru, poprzez:
- filmy z nagraniem przeprowadzonych zajęć,
- screencasty nagrane w Power Point lub innym narzędziu,
- wskazanie na godziny dostępności pracownika dla studentów/słuchaczy na czacie lub w innej formiekomunikacji,
- harmonogram realizacji zajęć zdalnych ze wskazanymi narzędziami,
- inne formy w zależności od zastosowanych rozwiązań.
- Po zakończonych zajęciach dydaktycznych w formie zdalnej wszyscy prowadzący będą zobowiązani do złożenia oświadczenia o ich zrealizowaniu.
§ 4
- Rekomenduje się następujące zdalne formy prowadzenia zajęć:
- platforma e-learningowa UJK,
- Office 365 (w szczególności MS Teams),
- Wirtualna Uczelnia,
- inne formy kontaktu elektronicznego np.:e-mail, Skype, Youtube.
- Uniwersytet umożliwi prowadzenie zajęć w formie e-learningowej nauczycielom akademickim, którzy dotychczas nie posiadali konta na platformie e-learningowej UJK: https://platforma.ujk.edu.pl. Osoby, które zadeklarują chęć korzystania z platformy powinnyzgłosić ten fakt:
- zastępcy dyrektora ds. kształcenia,
- zastępcy kierownika katedry ds. kształcenia,
- kierownikowi studiów podyplomowych,
- kierownikowi kursu dokształcającego.
-
Konta na platformie e-learningowejbędą zakładane przez informatyków wydziałowych.
Po pierwszym zalogowaniu na platformie, należyskorzystać z materiałów szkoleniowych i instruktażowych dla użytkowników platformy. - Prowadzący zajęcia, którzy dotychczas wykorzystywali platformę e-learningową UJK, powinni realizować zajęcia dydaktyczne za jej pośrednictwem.
- Uniwersytet umożliwił korzystanie z usługi Microsoft Office 365 w pełnym zakresie pakietu biurowego. Z usługi można korzystać online a także w standardowy sposób poprzez instalację na komputerze. Funkcjonalności Microsoft Office 365 dają możliwość wymiany dokumentów (w tym materiałów dydaktycznych), pracy na współdzielonych dokumentach, organizowania spotkań wirtualnych.
- Konta dostępowe do usługi Microsoft Office 365 dla pracowników będących nauczycielami akademickimi i studentów będą zakładane przez informatyków wydziałowych oraz instytutowych.
- Konta dla pracowników zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych będą zakładane przez pracowników Działu Zabezpieczenia Informatycznego.
§ 5
- Wszyscy studenci/słuchacze zobowiązani są do monitorowania informacji zamieszczanych w systemie Wirtualna Uczelnia i na stronie internetowej wydziału/filii, jak również doudziału w zajęciach dydaktycznych prowadzonych zdalnie oraz do korzystania z materiałów dydaktycznych przesyłanych w formie elektronicznej.
- W przypadku braku kontaktu z prowadzącym zajęcia lub braku informacji na temat realizacji przedmiotu w formie zdalnej informacje te powinny być zgłaszane do właściwego dziekanatu.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.