PEDAGOGIKA I PSYCHOLOGIA – Katalog publikacji nr 2

PEDAGOGIKA I PSYCHOLOGIA - Katalog publikacji nr 2
E. Kula, Naukowa, literacka i artystyczna twórczość nauczycieli rządowych męskich szkół średnich Królestwa Polskiego w latach 1833-1862, 2006, cena 31,50 zł

p33

Ewa Kula, Naukowa, literacka i artystyczna twórczość nauczycieli rządowych męskich szkół średnich Królestwa Polskiego w latach 1833-1862,2006, 248 s., format B5, ISBN 83-7133-288-2, cena 31,50 zł

Prezentowana rozprawa o twórczości nauczycieli męskich rządowych szkół średnich w Królestwie Polskim w okresie międzypowstaniowym stanowi próbę całościowego ujęcia tego zagadnienia. Jako początkową cezurę chronologiczną omawianego okresu przyjęto w pracy rok 1833, ponieważ w maju tego roku weszła w życie nowa ustawa szkolna organizująca szkolnictwo średnie w Królestwie Polskim. Jesienią 1833 roku wznowione zostały zajęcia po rocznej przerwie, zarządzonej przez Ministerstwo Oświecenia Narodowego w Petersburgu na czas pracy Komitetu Petersburskiego nad nową ustawą, którą opracowywano po upadku powstania listopadowego. Za datę końcową natomiast uznano rok 1822, ponieważ zmieniona została wówczas organizacja systemu szkolnego przez Ustawę o wychowaniu publicznym z 20 maja 1862 roku. Problematyka zaprezentowana w niniejszej pracy dotychczas omawiana była wycinkowo przy przedstawianiu dziejów poszczególnych szkół średnich lub w biografiach nauczycieli, a także sygnalizowana na łamach Historii nauki polskiej i innych wydawnictw typu encyklopedycznego oraz podręcznikowego. Konkretne ustalenia zawarte na kartach niniejszej monografii dotyczą dorobku nauczycieli pod względem ilościowym i jakościowym w dziedzinie badań naukowych, popularnonaukowych, przyczynkarskich oraz twórczości literackiej i artystycznej.

E. Kula, Opera et studio. Wizerunek nauczycieli rządowych szkół średnich w Królestwie Polskim w latach 1862-1873, 2012, cena 37,80 zł

p34

Ewa Kula, Opera et studio. Wizerunek nauczycieli rządowych szkół średnich w Królestwie Polskim w latach 1862-1873,2012, 338 s., format B5, ISBN 978-83-7133-535-8, cena 37,80 zł

W niniejszej publikacji zaprezentowano środowisko nauczycieli rządowych szkół średnich w Królestwie Polskim w latach 1862-1873 z różnych punktów widzenia, pokazując tę grupę zawodową w poszczególnych rozdziałach w kolejnych odsłonach z uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-politycznych i prawnych. Praca składa się z ośmiu rozdziałów. W pierwszym omówiona została działalność administracji szkolnej w Rosji oraz w Królestwie Polskim, a także przekształcenia szkolnictwa średniego męskiego, wynikające z kolejnych reform oświatowych (m.in. ustawa A. Wielopolskiego z 1862 r.). W kolejnych rozdziałach ukazano m.in. liczebność prezentowanej grupy nauczycieli oraz przyczyny zwalniania miejsc pracy przez nauczycieli w omawianym okresie (zgony, zwolnienia, emerytury), zaprezentowano nauczycieli, biorąc pod uwagę wyznawaną przez nich religię, uwzględniając przy tym ich pochodzenie terytorialne. Następnie przedstawiono wykształcenie osób wchodzących w skład prezentowanej grupy, z uwzględnieniem preferencji władz oświatowych dotyczących poziomu i miejsca uzyskania wykształcenia zatrudnionych w omawianym okresie nauczycieli. W dalszej części pracy omówiono pochodzenie społeczne, sytuację materialną oraz aktywność pozadydaktyczną nauczycieli, pokazując ich działalność organizacyjną i patriotyczną oraz twórczą: naukową, literacką i artystyczną.

E. Kula, M. Pękowska (red.), Virginibus puerisque, t. 1. Z dziejów szkolnictwa i oświaty w XVIII-XX wieku, 2011, cena 42,00 zł

p35

Ewa Kula, Marzena Pękowska (red.),Virginibus puerisque, t. 1. Z dziejów szkolnictwa i oświaty w XVIII-XX wieku,2011, 383 s., format B5, ISBN 978-83-7133-466-5, cena 42,00 zł

Niniejsza publikacja jest efektem pracy badaczy historii wychowania, którzy na zaproszenie Towarzystwa Historii Edukacji oraz Zakładu Historii Wychowania i Organizacji Szkolnictwa ówczesnej Akademii Świętokrzyskiej włączyli się do dyskusji na temat kształcenia wychowania i opieki nad dzieckiem z perspektywy trzech minionych stuleci. Materiał na który składają się teksty 48 autorów, obejmuje rozległą i zróżnicowaną problematykę badawczą oraz co najmniej trzy epoki historyczne. Zebrane teksty zostały podzielone na dwa tomy, które postanowiono opublikować pod wspólnym tytułem Virginibus puerisque. Tom pierwszy zawiera 24 artykuły, których autorzy koncentrowali swoje zainteresowania wokół zagadnień związanych z kształceniem szkolnym dzieci, kształceniem religijnym, domowym, a także wokół poglądów na edukację. Znalazły się w nim opracowania dotyczące edukacji dziewcząt w Królestwie Polskim i na Śląsku Opolskim oraz problematyki edukacji dzieci i młodzieży na terenie kuratorii wileńskiej, Królestwa Polskiego, w uniwersytetach rosyjskich i na Dalekim Wschodzie, a także w Polsce po drugiej wojnie światowej. Publikacja skierowana jest do nauczycieli akademickich i studentów, poszerza ogólną wiedzę pedagogiczną oraz wpływa na zrozumienie przemian oświatowo-wychowawczych w aktualnej sytuacji społecznej i politycznej.

E. Kula, M. Pękowska (red.), Virginibus puerisque, t. 2. Z zagadnień wychowania i opieki nad dzieckiem w XVIII-XX wieku, 2012, cena 46,20 zł

p36

Ewa Kula, Marzena Pękowska (red.),Virginibus puerisque, t. 2. Z zagadnień wychowania i opieki nad dzieckiem w XVIII-XX wieku, 2012, 341 s., format B5, ISBN 978-83-7133-510-5, cena 46,20 zł

Tom drugi Virginibus puerisque, poświęcony został rozwojowi opieki nad dzieckiem w omawianym okresie, z uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych. Znalazły się w nim materiały dotyczące funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych, burs i internatów, wychowania w rodzinie czy kształtowania postaw patriotycznych dzieci i młodzieży. Prace zgromadzone w niniejszym zbiorze podzielono na trzy części. Pierwsza zatytułowana Dzieciństwo oraz wybrane problemy opieki i wychowania, poświęcono zagadnieniom i problemom opieki i wychowania dzieci od XVIII-XX wieku. Część druga poświęcona jest instytucjonalnym formom opieki nad dzieckiem. Ostatnia część zawiera zagadnienia opieki i wychowania domowego. Niniejsza publikacja skierowana do nauczycieli akademickich i studentów, poszerza ogólną wiedzę pedagogiczną oraz wpływa na zrozumienie przemian oświatowo-wychowawczych w aktualnej sytuacji społecznej i politycznej. Teksty zawarte w niej uwydatniają luki w dotychczasowych badaniach i stanowią dobry punkt wyjścia do dyskusji o potrzebach badawczych i metodologii historii wychowania.

P. Kurtek, Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wobec sytuacji trudnych. Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania radzenia sobie, 2009, cena 29,40 zł

p37

Paweł Kurtek, Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wobec sytuacji trudnych. Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania radzenia sobie, 2009, 215 s., format B5, ISBN 978-83-7133-422-1, cena 29,40 zł

Niniejsza praca składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym zamieszczono teoretyczne rozważania dotyczące aktywności jednostki w sytuacjach stresowych. Zaprezentowany tutaj interakcyjny paradygmat stresu pozwala uwzględniać złożony kompleks uwarunkowań wyznaczający działania zaradcze osoby w sytuacjach deprywacji, zagrożenia, konfliktu pozytywno-pozytywnego, negatywno-negatywnego oraz ambiwalentnego, aktywizujących różne potrzeby psychiczne: akceptacji, sukcesu i niezależności. Szczególny akcent położono na analizie regulacyjnej roli wybranych mechanizmów indywidualnych, takich jak: temperament, lęk jako cecha i jako stan, poczucie umiejscowienia kontroli, samoocena w modyfikacji aktywności zaradczej osoby. Drugi rozdział poświęcony jest osobie niepełnosprawnej umysłowo i jej zachowaniu w sytuacjach trudnych. Dynamiczne, holistyczne ujęcie tego zagadnienia pozwala dostrzegać rolę czynników sytuacyjnych i społecznych w kształtowaniu się osobowości, jak również preferencji zaradczych jednostek z niepełnosprawnością intelektualną. W rozdziale trzecim, w kontekście założeń teoretycznych sformułowano cel, problemy badawcze, hipotezy pracy, a także przedstawiono metodę, techniki i narzędzia badawcze. Dokonano w nim także socjologicznej charakterystyki grup porównywanych pod względem stylu radzenia sobie ze stresem. W kolejnych rozdziałach (IV-VI) zostały zawarte rezultaty badań własnych. Każdy z nich składa się z dwóch części – prezentacji wyników oraz dyskusji. W rozdziale IV zaprezentowano dominujące strategie radzenia sobie badanej młodzieży ze wspomnianymi kategoriami sytuacji trudnych. Ilościowa analiza porównawcza wykorzystywanych działań obronnych i zadaniowych umożliwiła określenie preferowanego stylu zmagania się ze stresem w tej populacji. W VI rozdziale skoncentrowano się na uchwyceniu zarówno kontekstów sytuacyjnych, jak i zmiennych indywidualnych sprzyjających określonym działaniom zaradczym. Uwypuklono w tym rozdziale te rodzaje sytuacji trudnych, w których określone zmienne indywidualne nabierają szczególnej dynamiki w regulowaniu zachowań zaradczych. Pracę zamyka synteza wyników badań w postaci wniosków, które stały się podstawą wysunięcia szeregu postulatów dla pracy rewalidacyjnej z młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim. Publikacja ze względu na walory eksploracyjne i wyjaśniające adresowana jest do teoretyków, jak i praktyków rehabilitacji młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia. Służy ona nie tylko poznaniu jakości radzenia sobie tej grupy społecznej, ale również zrozumieniu czynników osobowościowych i kontekstualnych, współdeterminujacych zachowanie w obliczu deprywacji, zagrożeń oraz konfliktów decyzyjnych angażujących potrzeby psychiczne: akceptacji, sukcesu i niezależności.

T. Łączek, Społeczne i edukacyjne uwarunkowania sukcesu życiowego, 2014, cena 26,25 zł

p38

Tomasz Łączek, Społeczne i edukacyjne uwarunkowania sukcesu życiowego,2014, 256 s., format B5, ISBN 978-83-7133-589-1, cena 26,25 zł

Problematyka pracy dotyczy ważnego, bo występującego w wielu środowiskach współczesnej młodzieży, zagadnienia jakim jest sukces życiowy. Temat ten ujęty został przez pryzmat pedagogiki społecznej z uwzględnieniem aspektów z zakresu filozofii wychowania, socjologii młodzieży oraz psychologii społecznej. Wymienione w części teoretycznej pracy definicje, typologie i klasyfikacje pojęć naukowych z zakresu aksjologii, a także opisane wyniki badań naukowych przeprowadzonych w ostatnim dwudziestoleciu są szczegółowym, a jednocześnie koniecznym (z punktu widzenia dalszych analiz) wprowadzeniem do dalszej części pracy. W obszarze analizy badań własnych zanalizowane zostały kolejno społeczne, a następnie edukacyjne uwarunkowania sukcesu życiowego młodzieży. Uwzględnione zostały również inne determinanty sukcesu życiowego młodzieży, które w trakcie badań empirycznych okazały się mieć znaczący wpływ na rozumienie i postrzeganie sukcesu życiowego. Określone zostały czynniki ułatwiające oraz utrudniające osiągnięcie sukcesu życiowego przez młodzież. Znajdujące się w ostatniej części pracy wnioski posłużyć mogą zarówno studentom, nauczycielom jak i kreatorom współczesnego życia społecznego do wzbogacenia wiedzy na temat tego, co dla współczesnej młodzieży stanowi wartość, jaka jest hierarchia wartości oraz jak młodzi ludzie z poszczególnych środowisk społecznych i poszczególnych rodzajów szkół rozumieją sukces życiowy.

W. Łuczaj, M. Świeca (red.),"Media i nowe media", 2012, cena 16,80 zł

p39

Wiesław Łuczaj, Marek Świeca (red.),”Media i nowe media”, 2012, 146 s., format B5, ISBN 978-83-7133-532-7, cena 16,80 zł

Spis treści

  • Wstęp, s. 7
  • Tomasz Sikorski, Intermedia – wolność w sztuce, s. 9
  • Adam Sobota, Pojemność nowych mediów, s. 19
  • Tomasz Sikorski, Performance – sztuka żywa, s. 23
  • Agnieszka Kuleta, Powody rozszerzania arsenału tworzyw i środków wyrazu w sztuce XX wieku, s. 29
  • Anita Żelichowska, Nowe media – wybrane aspekty funkcjonowania, s. 37
  • Ryszad Ługowski, Droga, s. 45
  • Anna Wileczek, Między kreacją i negacją. Język „młodego” Internetu a socjolekt młodzieżowy, s. 67
  • Tom Klinkowstein, Carla Gannis, 21 November 2030, s. 93
  • Kazimierz Głowacki, Szara godzina. O twórczości Władysława Szczepańskiego , s. 97
  • Henryk Sikora, Drzewo jako symbol dobrego i złego, s. 101
  • Beata Mielcarz, Jerzy Lewczyński: droga życia – droga fotografii, s. 109
  • Kamila Leśniak, Pejzaż po katastrofie. Fotografia versus tradycja romantyczna , s. 127
  • Marek Świeca, Zastosowanie narracji biograficznych w badaniach nad sztuką, s. 143
M. Markowska, Biologiczne i społeczne kryteria wyboru kierunku kształcenia ponadpodstawowego, 2002, cena 7,35 zł

p40

Małgorzata Markowska, Biologiczne i społeczne kryteria wyboru kierunku kształcenia ponadpodstawowego, 128 s., format A5, ISBN 83-7133-186-X, 2002, cena 7,35 zł

Autorka prezentuje wyniki badań dotyczących rozwoju fizycznego i wydolności fizycznej młodzieży kończącej szkołę podstawową. W swej pracy podjęła się weryfikacji tezy, że cechy morfologiczne i czynnościowe stanowią ważne kryterium wyboru dalszego kierunku kształcenia.

.

.

.

B. Matyjas (red.), Dziecko i jego socjalizacja w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym, 2013, cena 17,85 zł

p41

Bożena Matyjas (red.), Dziecko i jego socjalizacja w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym, 2013, 180 s., format A5, ISBN 978-83-7133-544-0, cena 17,85 zł

Opracowanie stanowi zbiór artykułów, które dotyczą przebiegu procesów socjalizacji dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Analizie poddano wybrane czynniki rodzinne (m.in. status społeczno-zawodowy rodziców, sytuację materialno-bytową, realizację funkcji opiekuńczo-wychowawczej wobec dziecka i inne), które wpływają na uspołecznienie dziecka (jego społeczne funkcjonowanie). Drugim środowiskiem, które przeanalizowane zostało w aspekcie socjalizacji dziecka jest szkoła (sytuacja dziecka w szkole, pełnienie przez niego roli ucznia, kolegi, członka społeczności szkolnej). Celem publikacji jest przedstawienie czynników (w skali makro- i mikro-), które pozytywnie i negatywnie wpływają na proces socjalizacji dziecka. W przypadku tych drugich chodzi o podanie środków zapobiegawczych i sformułowanie konkretnych programów pomocy. Wśród autorów opracowania znajdują się pracownicy naukowi z różnych ośrodków uniwersyteckich i akademickich.

.

.

A. Miernik, O prozie literackiej Ewy Nowackiej, 2010, cena 16,80 zł

p42

Agnieszka Miernik, O prozie literackiej Ewy Nowackiej, 2010, 134 s., format B5, ISBN 978-83-7133-432-0, cena 16,80 zł

W pracy podjęto próbę przedstawienia dotychczasowego dorobku prozatorskiego Ewy Nowackiej. W zakresie oglądu powieści historycznych adresowanych do dorosłego i młodzieżowego odbiorcy zwrócono uwagę na: fakty historyczne, którym „przysługują znamiona prawdziwości i dystans czasowy określany jako historyczny”, ujęcia mające walor historiozoficzny, modele historyczne będące obrazowym uogólnieniem zjawisk, elementy metatekstowe, współczynniki intencyjne opowiadania. W części rozważań dotyczących prozy obyczajowej dla młodzieży praca mieści się metodologicznie w kręgu badań Jolanty Ługowskiej, ukazujących, że literatura adresowana do młodocianego odbiorcy uwzględnia jego potrzeby czytelnicze i czerpie schematy fabularne z literatury popularnej. Występujące w obrębie tejże literatury przemieszczone wzorce: kobiety fatalnej, anioła, herosa, demona czy przewodnika, znajdują również odniesienie w utworach dla nastolatków. W pracy zwrócono uwagę na obecność tych „przemieszczeń” w prozie Ewy Nowackiej oraz wyodrębniono zasadnicze potrzeby czytelnicze pojawiające się w fabule powieści i opowiadań autorki dotyczące: wątku erotycznego, problemu inicjacji rozumianego jako etap przechodzenia z dzieciństwa w dorosłość, osobowych relacji rówieśniczych, roli przewodnika. W omawiany materiał literacki wpleciono rozważania na temat specyfiki okresu dojrzewania oparte na literaturze pedagogicznej i psychologicznej. Niniejsza praca ukazuje najbardziej charakterystyczne cechy prozy fabularnej Ewy Nowackiej, na którą składają się utwory zarówno dla dorosłych, jak i dla młodzieży. Stanowi pierwszą próbę monograficznego ujęcia dotychczasowej twórczości prozatorskiej autorki, z odniesieniem do literatury historycznej i obyczajowej XX w.

J. Miko-Giedyk, Zróżnicowanie funkcjonowania szkół wiejskich a udział nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych. Studium empiryczne gmin wiejskich w powiecie kieleckim, 2015, cena 26,25 zł

Zroznicowanie_okl.cdr

Justyna Miko-Giedyk, Zróżnicowanie funkcjonowania szkół wiejskich a udział nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych. Studium empiryczne gmin wiejskich w powiecie kieleckim, 2015, 284 s., format B5, ISBN 978-83-7133-626-3, cena 26,25 zł

Publikacja wpisuje się w obszar zainteresowań pedeutologii i socjologii edukacji. Dotyczy tematyki nierówności społecznych w oświacie oraz roli nauczyciela wiejskiego w przeciwdziałaniu tym nierównościom i wzmacnianiu rozwoju ucznia. Przedstawione w niej zostały wyniki badań empirycznych na temat uczestnictwa nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów ze środowisk wiejskich, a w szczególności ich wiedzy, motywacji oraz rzeczywistych działań w tym zakresie. Ukazuje ponadto tło działalności nauczycieli, czyli poziomy edukacyjne środowiska wiejskiego w którym nauczyciele pracują i działają. Publikacja skierowana jest do wszystkich nauczycieli, pedagogów zatroskanych o jakość nauczania i wychowania.

Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych, red. T. Gumuła, 2002, cena 9,98 zł

p44

Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych, red. T. Gumuła, 198 s., format B5, ISBN 83-7133-165-7, 2002, cena 9,98 zł

Prezentowana książka jest zbiorem artykułów poświęconych problematyce kompetencji pedagogicznych w okresie przemian, jakie dokonują się w polskiej oświacie. Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych jest zadaniem zasługującym na uwagę. Wiadomo bowiem, że nauczyciel staje się ostatecznie realizatorem reform oświatowych. Od jakości i zakresu jego wykształcenia, a następnie doskonalenia zawodowego zależy efektywność zmian i przeobrażeń w tej dziedzinie życia społecznego. Dlatego też reforma edukacji w Polsce wymaga wszechstronnego przygotowania nauczycieli do efektywnego pełnienia funkcji zawodowych, szczególnie w zakresie przygotowania młodzieży do kreatywnego uczestnictwa w życiu społecznym, wskazywania jej drogi samodzielnego poszukiwania swojego miejsca w świecie. W związku z tym współczesny nauczyciel powinien umożliwiać uczniom poznawanie świata we wszystkich jego przejawach. Oddziaływanie pedagogiczne możliwe jest przez rozwijanie uczenia się innowacyjnego, które ma zastąpić edukację zachowawczą, adaptacyjną. Jeżeli tak będziemy pojmować funkcję nauczyciela, to proces jego przygotowania zawodowego powinien mieć charakter innowacyjny, twórczy.

Nauczycielska dojrzałość. Pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli 2004, wybór i oprac. W. Dróżka, 2005, cena 47,25 zł

p45

Nauczycielska dojrzałość. Pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli 2004,wybór i oprac. Wanda Dróżka, 416 s., format B5, ISBN 83-7133-274-2, 2005, cena 47,25 zł

Jest to już druga książka,będąca plonem ogólnopolskiego konkursu pamiętnikarskiego adresowanego do nauczycieli. Głównym jego organizatorem był Instytut Pedagogiki i Psychologii Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach, który w zbieraniu wspomnień nawiązał bliską współpracę z działającą przy Uniwersytecie Warszawskim Pracownią Pamiętnikarstwa Socjopolitycznego oraz Towarzystwem Przyjaciół Pamiętnikarstwa. Pierwszy konkurs, ogłoszony na jesieni 1992 roku, przebiegał pod hasłem „Pamiętniki młodych nauczycieli 1993″; rozstrzygnięto go wiosną 1993 roku. Wpłynęło nań 120 prac ze wszystkich regionów kraju. Ich autorzy reprezentowali różne środowiska, różne typy szkół, byli nauczycielami różnych przedmiotów. Dzielili się swoimi radościami i smutkami, codziennymi kłopotami i sukcesami, a także rozterkami i dylematami związanymi z zawodem. Pamiętniki te rejestrowały zmiany bezpośrednio po transformacji ustrojowej, stąd zawierały wiele osobistych nadziei odnoszących się w tym czasie do reformowanego szkolnictwa. Na drugi konkurs – „Nauczycielska dojrzałość”, ogłoszony w 2002 roku, wpłynęło ponad 160 tekstów od autorów liczących 35 do 53 lat. Wśród nich było 20 uczestników poprzedniej edycji. Utrwalona w tych pamiętnikach rzeczywistość to wielki zbiorowy portret współczesnego nauczyciela, tęskniącego za lepszą przyszłością, z dużym zaangażowaniem przebijającym się przez formalne zawiłości szkolnego systemu, który, pomimo wszystko, nie zapomina o wychowankach.

Z. Okraj, Funkcje dyskusji w stymulowaniu twórczego myślenia studentów, 2012, cena 25,20 zł

p46

Zofia Okraj, Funkcje dyskusji w stymulowaniu twórczego myślenia studentów, 2012, 269 s., format B5, ISBN 978-83-7133-516-7, cena 25,20 zł

Publikacja wpisuje się w obszar zainteresowań dydaktyki i pedagogiki twórczości. Funkcje – rozumiane są w książce zarówno jako czynniki i uwarunkowania oraz konsekwencje dyskusji w stymulowaniu twórczego myślenia studentów. W celu zbadania tego zagadnienia przeprowadzone zostały badania eksperymentalne, które ukazały nie tylko skutki wdrożonego autorskiego programu protwórczych dyskusji, ale również ich uwarunkowania obejmujące: cele, treści, zasady, formy, metody dyskusji i zastosowane w nich środki dydaktyczne. Przeprowadzone badania pozwoliły także poznać znaczenie w pobudzaniu twórczego myślenia takich czynników dyskusji, jak jej atmosfera, pojawienie się krytycznych zwrotów niszczących pomysły oraz cechy osobowości moderatora. Adresaci książki to głównie nauczyciele akademiccy poszukujący twórczych metod kształcenia, podejmujący próby wdrażania różnych metod dyskusji na zajęciach dydaktycznych, a także studenci pragnący poznać istotę i zasady uczestnictwa w twórczych dyskusjach.

A. Ozga, O rozwijaniu korzeni i skrzydeł – uwarunkowania twórczej adaptacji młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia, 2016, cena 31,50 zł

ozga

Anna Ozga, O rozwijaniu korzeni  i skrzydeł – uwarunkowania twórczej adaptacji młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia , 2016, 244 s., format B5, ISBN 978-83-7133-670-6, cena 31,50 zł

Praca przedstawia projekt wspomagania psychospołecznego rozwoju młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Jej tytuł nawiązuje do chińskiego przysłowia, które głosi, że w życiu „dzieci potrzebują korzeni i skrzydeł”. Metaforę tę można różnie rozumieć. W tym opracowaniu KORZENIE człowieka rozumiane są jako wiedza o sobie (która pokazuje kim jestem, jaki jestem i jaki chciałabym być, jaki mam w życiu zakres wpływu na otoczenie) oraz wiedza o innych (określający jacy są inni ludzie, jakie jest moje nastawienie do siebie i innych). Z kolei SKRZYDŁA człowieka są dla autorki metaforą jego twórczej adaptacji rozwijającej się w biegu życia (z jej istotnymi pytaniami: jak zachowuję się w sytuacjach trudnych?, jak ujawniam swoje potrzeby i bronię należnych mi praw? Oraz jak ma wyglądać moja przyszłość?). Praca  jest adresowana zarówno do czynnych zawodowo jak i przyszłych nauczycieli i pedagogów – szczególnie tych podejmujących działania wspierające młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, zatrudnionych w placówkach specjalnych i integracyjnych, choć nie tylko bo w edukacji włączającej  – edukacji dla wszystkich – nauczyciele w szkołach ogólnodostępnych coraz częściej pracują z dziećmi o bardzo zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

M. Parlak, Wiedza przyrodnicza uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej, 2012, cena 15,75 zł

p47

Mirosława Parlak, Wiedza przyrodnicza uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej, 2012, 143 s., format B5, ISBN 978-83-7133-491-7, cena 15,75 zł

Publikacja składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym zostały omówione założenia edukacji przyrodniczej uczniów w zintegrowanym systemie kształcenia wczesnoszkolnego. Wskazano na zadania edukacji wczesnoszkolnej w założeniach i realizacji reformy szkolnej, wprowadzonej w roku szkolnym 1999/2000. Omówiono rolę edukacji przyrodniczej w procesie kształcenia i wychowania uczniów w młodszym wieku szkolnym, przedstawiono cele zadania i treści kształcenia, a także propozycje metod i ich wykorzystania. W rozdziale tym dokonano również przeglądu badań efektywności edukacji przyrodniczej uczniów w młodszym wieku szkolnym, prowadzonych we wcześniejszych badaniach. W rozdziale drugim przedstawiono koncepcję badań empirycznych, które w założeniach powinny pozwolić na weryfikację postawionych hipotez badawczych. Rozdział trzeci to prezentacja wyników badań własnych. Przedstawiono tu osiągnięcia uczniów zarówno w postaci zasobu pojęć przyrodniczych, jak i pod kątem narastania wiedzy dzieci z tego obszaru edukacji w kolejnych latach nauki. W rozdziale tym zamieszczono również interpretacje wyników badań w odniesieniu do czynników, które różnicują osiągnięcia przyrodnicze uczniów. Pracę kończą wnioski wypływające z badań, w których ujęto interpretację uzyskanych wyników badań w świetle założeń teoretycznych.

L. Pawelec, Szkolnictwo podstawowe w województwie tarnobrzeskim w latach 1975-1998, 2008, cena 24,15 zł

p48

Lidia Pawelec, Szkolnictwo podstawowe w województwie tarnobrzeskim w latach 1975-1998, 2008, 198 s., format B5, ISBN 978-83-7133-374-3, cena 24,15 zł

Książka ilustruje dorobek szkolnictwa podstawowego w województwie tarnobrzeskim od chwili jego powstania w 1975 roku do momentu utracenia przez niego statusu województwa w wyniku reformy administracyjnej z 1 stycznia 1999 roku. Aby uzyskać jego rzetelny obraz, poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania problemowe:

1. Jak kształtowała się struktura kształcenia podstawowego dzieci i młodzieży w województwie tarnobrzeskim?2. Jak przebiegała realizacja obowiązku szkolnego w systemie ośmioklasowej obowiązkowej szkoły podstawowej?3. Jaki był stan wykształcenia nauczycieli w województwie tarnobrzeskim?4. Jak przebiegał proces przejmowania prowadzenia szkół podstawowych przez samorządy lokalne?5. Jakie były warunki materialno-lokalowe szkół?6. Jak kształtowała się współpraca szkół ze środowiskiem lokalnym?Na konstrukcję pracy składa się: wstęp, dziewięć rozdziałów i zakończenie, zawierające podsumowanie i wnioski, oraz aneks.Rozdział pierwszy dotyczy ogólnej charakterystyki regionu tarnobrzeskiego z uwzględnieniem położenia i struktury geograficznej. Przedstawiono w nim ważniejsze wydarzenia z historii regionu. Pokazano rozwój demograficzno-gospodarczy omawianego obszaru, podkreślając rangę przemysłu siarkowego oraz rozwoju sadownictwa. W rozdziale tym opisano także instytucje kulturalne w województwie tarnobrzeskim, podkreślając walory krajobrazowo-turystyczne regionu. Prześledzono również rozwój oświaty na badanym terenie.Rozdział drugi poświęcono tarnobrzeskiemu szkolnictwu podstawowemu w nowych warunkach administracyjnych, tj. od 1975 roku do początku lat osiemdziesiątych. Zaprezentowano sieć szkolną i zmiany w jej kształcie, poddano analizie kadrę zarówno pod względem ilościowym, jak również poziomu wykształcenia.W rozdziale trzecim ukazano przeobrażenia strukturalno-organizacyjne szkolnictwa podstawowego. Wskazano na projekty zmian w szkolnictwie, omówiono powstanie zbiorczych szkół gminnych z podkreśleniem ich społecznego odbioru w środowisku wiejskim. Dokonano również podsumowania problemu funkcjonowania szkolnictwa powszechnego w zmienionym układzie oraz poddano analizie realizację obowiązku szkolnego w szkołach specjalnych.W rozdziale czwartym, przedstawiono szkolnictwo podstawowe w dobie przemian ustrojowych na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wskazano na założenia przygotowywanej reformy oraz jej przebieg i dokonania. Podkreślono niektóre zagadnienia programowe i wyników nauczania. Omówiono problem funkcjonowania szkolnictwa w strukturach samorządowych. Ukazano proces przejmowania szkół podstawowych przez samorządy lokalne, przedstawiono ich system finansowania oraz wskazano podstawy prawne prowadzenia tych jednostek przez gminy.Rozdział piąty zawiera informacje dotyczące zasad powoływania dyrektorów szkół podstawowych, jak również przedstawia kwalifikacje nauczycieli, ruch służbowy i doskonalenie kadry nauczycielskiej. Uwagę poświęcono też pracownikom obsługi i administracji.W rozdziale szóstym analizie poddano stan liczbowy uczniów, oddziałów i klas szkół wiejskich i miejskich. Zaprezentowano kierunki dalszego kształcenia absolwentów szkół podstawowych na przestrzeni 23 lat istnienia województwa tarnobrzeskiego. Zwrócono uwagę na fakt wzrostu zainteresowania w latach dziewięćdziesiątych XX wieku szkołami średnimi typu licea i technika.Rozdział siódmy dotyczy realizacji funkcji dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych przez szkoły wiejskie i miejskie. Omówiono pracę kół zainteresowań i organizacji uczniowskich, podkreślono, że w ostatnich latach istnienia województwa tarnobrzeskiego spadała ich liczba, co związane było ze znacznym ograniczeniem środków finansowych na oświatę.Rozdział ósmy poświęcono warunkom materialnym i lokalowym szkół podstawowych. Przedstawiono bazę materialną szkolnictwa. Ocenie poddano stan techniczny placówek oświatowych, w tym sal lekcyjnych, pomieszczeń bibliotecznych oraz ich wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne. Zwrócono uwagę na obiekty pomocnicze, a zwłaszcza na brak sal gimnastycznych w wielu szkołach wiejskich.W rozdziale dziewiątym ukazano zasady współpracy szkół ze środowiskiem. Scharakteryzowano formy działalności szkół na rzecz środowiska, jak również wskazano na udział lokalnej społeczności w życiu szkolnym. Rozpatrzono sposoby pozyskiwania przez szkoły dodatkowych funduszy i wyposażenia w pomoce dydaktyczne.Książka skierowana jest do historyków oświaty, pracowników administracji szkolnej oraz studentów kierunków pedagogicznych.

R. Pawłowski, Prawo w turystyce, 2016, cena 33,60 zł

Prawo w turystyce_okl

Rafał Pawłowski,  Prawo w turystyce, 2016, 244 s., format B5, ISBN 978-83-7133-686-7, cena 33,60 zł

Książka „Prawo w turystyce” jest przeznaczona przede wszystkim jako pomoc dydaktyczna dla studentów kierunku turystyka i rekreacja oraz innych kierunków studiów poruszających zagadnienia prawne w turystyce. W oparciu o ustawę o usługach turystycznych przyjęto schemat pracy zawierający zagadnienia dotyczące organizacji usług i imprez turystycznych, ochrony klienta, uzyskania uprawnień pilota wycieczek i przewodnika turystycznego oraz wykonywania tych zawodów, a także świadczenia usług hotelarskich. Ponadto w oparciu o obowiązujące regulacje prawne, scharakteryzowano podstawy bezpieczeństwa w turystyce kwalifikowanej oraz warunki organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży.

.

.

.

.

.

.

R. Pawłowski, Przygotowanie młodzieży akademickiej do uczestnictwa w kulturze fizycznej, 2010, cena 15,75 zł

p49

Rafał Pawłowski, Przygotowanie młodzieży akademickiej do uczestnictwa w kulturze fizycznej, 2010, 130 s., format B5, ISBN 978-83-7133-436-8, cena 15,75 zł

W niniejszej pracy przedstawiono założenia teoretyczno-metodologiczne podjętych badań nad studencką kulturą fizyczną. W trzech pierwszych rozdziałach wspomniano tylko o dwóch ogniwach procesu wychowania do kultury fizycznej – rodzinie i szkole – choć nie są one ogniwami jednymi i odosobnionymi. Te dwa środowiska społeczne powinny w sposób zamierzony i zorganizowany oddziaływać wychowawczo na dzieci i młodzież. W rozdziale czwartym i piątym zaprezentowano, zinterpretowano i podsumowano wyniki sondażu diagnostycznego. Pozwoliły one scharakteryzować kulturę fizyczną badanego środowiska i skuteczność przygotowania młodzieży do wypoczynku aktywnego fizycznie w przyszłości.

.

.

.

M. Pękowska, Lwowskie zakłady dla głuchych i niewidomych dzieci w latach 1830-1914, 2003, cena 10,50 zł

p50

Marzena Pękowska, Lwowskie zakłady dla głuchych i niewidomych dzieci w latach 1830-1914, 234 s., format A5, ISBN 83-7133-210-6, 2003, cena 10,50 zł

Prezentowana rozprawa jest próbą ukazania rozwoju i funkcjonowania lwowskich zakładów kształcących głuchoniemych i ociemniałych, przedstawienia wkładu tych zakładów w rozwój teorii i praktyki pedagogicznej w zakresie kształcenia i wychowania dzieci głuchoniemych i niewidomych, a także przenikania doświadczeń w tej dziedzinie z pokrewnych placówek zagranicznych. Za początkową cezurę chronologiczną omawianego okresu przyjęto w pracy rok 1830, ponieważ w październiku tego roku powstała w Galicji pierwsza placówka kształcąca głuchoniemą młodzież. Za datę końcową uznano 1914 rok, czyli datę wybuchu I wojny światowej, która zakłóciła dotychczasową działalność placówek. Konkretne ustalenia zawarte w tej monografii dotyczą działalności dydaktyczno-wychowawczej poszczególnych placówek, a szczególnie planów i programów nauczania, metod i środków dydaktycznych oraz warunków materialnych i socjalnych szkół, a także form opieki, takich jak bursy i stowarzyszenia. Kolejne zagadnienie, wyodrębnione w pracy, dotyczy kadry naukowej, udziału w zjazdach i konferencjach. O efektywności i sprawności galicyjskich zakładów świadczą także wyniki osiągane przez uczniów, ich promocje, popisy, wystawy. W pracy starano się – w miarę możliwości – pokazać, jakie czynniki determinowały funkcjonowanie poszczególnych zakładów oraz w jaki sposób placówki te korzystały z europejskich osiągnięć w dziedzinie kształcenia głuchoniemych i ociemniałych.

A. Przychodni, Menopauza w ujęciu biologicznym i społecznym, 2010, cena 18,90 zł

p51

Agnieszka Przychodni, Menopauza w ujęciu biologicznym i społecznym, 2010, 156 s., format B5, ISBN 978-83-7133-420-7, cena 18,90 zł

Klimakterium to proces przejściowy między fazą dojrzałości a początkiem starości. Głównym cel niniejszej pracy, to znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy wybrane czynniki biologiczne i środowiskowe istotnie wiążą się ze stanem fizycznym kobiet w okresie klimakterium oraz wiekiem wystąpienia menopauzy. Autorka analizuje w pracy wiele aspektów przekwitania kobiet: zróżnicowanie wieku menopauzy ze względu na jej typ, uwarunkowania biologiczne jak i kulturowe; charakter i stopień nasilenia dolegliwości klimakterycznych w zależności od szeregu czynników naturalnych i środowiskowych. Ponadto na podstawie szerokiej analizy antropologicznej autorka rozpatruje wpływ wieku i statusu menopauzalnego na budowę somatyczną kobiet. Analizy poprzedza rozdział teoretyczny, w którym autorka szczegółowo opisuje zmiany biologiczne i fizjologiczne zachodzące w organizmie kobiety w wyniku starzenia się, a także przytacza definicje pojęć związanych z przekwitaniem. Przedstawione w pracy wyniki badań stanowią wkład autorki do pogłębienia wiedzy na temat stanu biologicznego dojrzałych kobiet oraz problemu menopauzy, w szczególności zróżnicowania tego zjawiska wśród polskich kobiet.

I. Pufal-Struzik, Agresywność młodzieży. Źródła, mechanizmy, oblicza - studium empiryczne, 2014, cena 25,20 zł

p52

Irena Pufal-Struzik, Agresywność młodzieży. Źródła, mechanizmy, oblicza – studium empiryczne, 2014, 216 s., format B5, ISBN 978-83-7133-587-7, cena 25,20 zł

W książce zaprezentowana jest analiza rezultatów badań empirycznych, którymi objęto blisko 1300 młodych ludzi. Badania dotyczyły wybranych podmiotów i środowiskowych przyczyn agresji, mechanizmów i indywidualnych cech charakteryzujących agresywną młodzież. Potrzebę wydania pracy uzasadania rosnąca skala agresji i przemocy interpersonalnej w społeczeństwie, brutalizacja jej form oraz stale zmniejszający się wiek sprawców agresywnych czynów. Zjawiska te wzbudzają zrozumiały niepokój psychologów i przedstawicieli innych dyscyplin nauki. Skuteczne radzenie sobie ze zjawiskiem wzmagania się liczby osób agresywnych wymaga stałego poszerzania wiedzy na temat warunków wychowawczych agresywnej młodzieży, mechanizmów leżących u podnóża agresywnych zachowań oraz indywidualnych cech młodych ludzi o podwyższonym poziomie agresywności. W książce zostaną omówione następujące zagadnienia szczegółowe: temperamentalne podłoże agresywności (potrzeba wrażeń, skłonność do ryzyka, styl poznawczy), postawy wychowawcze rodziców i jakość komunikacji w rodzinie agresywnej młodzieży, dyspozycja do redagowania agresją a cechy indywiualne dorastających: percepcja środowiska społecznego, obraz własnej osoby (samoakceptacja, samoświadomość), poczucie samorealizacji, inteligencja i postawa twórcza. Książka adresowana jest do środowiska naukowego oraz do studentów kierunku pedagogika i kierunków nauczycielskich, a także do wszytkich osób pracujących z młodzieżą (wychowawcy i nauczyciele).

Z. Ratajek (red.), Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość - Przyszłość, 2009, cz. 1, cena 38,85 zł

p53

Zdzisław Ratajek (red.), Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – Przyszłość, 2009, 360 s., format B5, ISBN 978-83-7133-394-1, 978-83-7133-395-8, cz. 1, cena 38,85 zł

W prezentowanych tu tekstach, przygotowanych przez autorów z Polski, Białorusi, Ukrainy i ze Słowacji, wyrażony wielokrotnie niepokój o szkołę czasów ponowoczesnych w istocie jest wyrazem niepokoju o człowieka w przyszłości. Okazuje się, że już dzisiaj można dużo na ten temat powiedzieć i napisać, czego dowodzą dziesiątki konferencji, setki publikacji i wiele poważnych badań naukowych. Mają one nie tylko wartość analityczno-opisową i teoretyczną, ale również określoną wartość aplikacyjną. Książka ta jest zbiorem wypowiedzi, studiów i rozpraw, które weryfikują wiele hipotez szczegółowych, najczęściej jasno wynikających z tytułu artykułu, stawianych przez poszczególnych autorów. Powinny one stanowić dla Czytelnika inspirację do prezentowania własnych poglądów, opinii, odmiennych koncepcji i weryfikowania tych, które zostały tu przedstawione. Zadanie to powinien ułatwić zamieszczony na końcu książki indeks rzeczowy.

.

.

J. Smyła, Między pragnieniem a koniecznością. Funkcjonowanie młodych kobiet w rodzinie i pracy, 2016, cena 37,80 zł

Miedzy pragnieniem a koniecznoscia_okl.cdr

Joanna Smyła, Między pragnieniem a koniecznością. Funkcjonowanie młodych kobiet w rodzinie i pracy, 2016, 320 s., format B5, ISBN 978-83-7133-658-4, cena 37,80 zł

 W książce zostały przedstawione analizy uwzględniające poglądy i podejście młodych kobiet do różnorodnych problemów związanych z ich życiem rodzinnym i społeczno-zawodowym. Dały one podstawę do formułowania ogólnych podsumowań i porównań odnoszących się do dwóch kategorii kobiet: pracujących i bezrobotnych. Analizy dokonywane w ramach prowadzonych badań ukazują zróżnicowaną sytuację rodzinną i zawodową kobiet oraz mężczyzn. W książce ukazano szereg czynników warunkujących taki stan rzeczy. W ramach przyczyn trudniejszej sytuacji zawodowej kobiet i większego obciążenia obowiązkami rodzinnymi wyodrębniono uwarunkowania społeczno-kulturowe, edukacyjne i środowiskowe. W monografii w ramach uwarunkowań społeczno-kulturowych funkcjonowania kobiet podjęta została analiza ich optymizmu i pesymizmu wobec zagrożeń globalnych życia, cywilizacji i kultury, wpływ sytuacji rodzinnej na funkcjonowanie zawodowe kobiet oraz obciążenie obowiązkami społecznymi, zawodowymi i rodzinnymi ze względu na płeć. Uwarunkowania edukacyjne funkcjonowania młodych kobiet obejmują analizę kierunku i poziomu ich wykształcenia, stopnia uwzględniania zapotrzebowania na zawody na rynku pracy przy wyborze kierunku kształcenia, preferowanych wartości oraz planów i aspiracji zawodowych i edukacyjnych kobiet pracujących i bezrobotnych. Z kolei w obrębie uwarunkowań środowiskowych uwzględniono wpływ pochodzenia społecznego i miejsca zamieszkania na status zawodowy kobiet, wpływ tradycji rodzinnych na sytuację kobiet na rynku pracy, a także związek sukcesów i niepowodzeń życiowych kobiet z ich aktualną i perspektywiczną sytuacją zawodową w samoocenie badanych. Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków humanistycznych i społecznych, szczególnie takich jak pedagogika rodziny, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, socjologia, psychologia. W kręgu jej odbiorców znajdą się również nauczyciele akademiccy, głownie zajmujący się pedagogiką pracy, pedagogiką rodziny i pedagogiką szkolną oraz pracownicy urzędów pracy, doradcy zawodowi, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucje kształcące i dokształcające nauczycieli oraz sami nauczyciele zaangażowani w proces wychowania i kształcenia młodych pokoleń w perspektywie zmian społeczno-kulturowych, ekonomicznych i edukacyjnych, przygotowujący młodzież do sprawnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie uczącym się.

J. Smyła, Młoda kobieta na rynku pracy. Szanse i ograniczenia rozwoju, 2015, cena 23,10 zł

Mloda kobieta_okl.cdr

Joanna Smyła, Młoda kobieta na rynku pracy. Szanse i ograniczenia rozwoju, 2015, 288 s., format B5, ISBN 978-83-7133-634-8, cena 23,10 zł

Podjęta problematyka badawcza koncentruje się wokół sytuacji młodych kobiet na rynku pracy. Praca składa się z czterech rozdziałów, w których analizowane są problemy związane z funkcjonowaniem kobiet w obszarze zawodowym. Rozdział pierwszy zawiera podstawy teoretyczne badań nad sytuacją młodych kobiet na rynku pracy w kontekście przemian społeczno-kulturowych. Uwagę skupiono w nim na barierach, które mogą napotkać kobiety w związku z wykonywaniem pracy zawodowej. Zawarto wyjaśnienie głównych pojęć dotyczących rynku pracy. Prześledzono również najważniejsze obszary dyskryminacji kobiet na rynku pracy, dotyczące m.in. wyższej stopy bezrobocia wśród kobiet, ich wieku, poziomu wykształcenia, dysproporcji w zarobkach, zjawiska ubóstwa, czasu wolnego, a także mobbingu. W dalszej części rozdziału przeanalizowano możliwości zrównania szans obu płci na rynku pracy. W rozdziale drugim przedstawiono metodologiczne założenia badań. Szczegółową analizę wyników badań przeprowadzonych wśród kobiet pracujących, bezrobotnych, pracodawców i pracowników urzędów pracy zamieszczono w kolejnych dwóch rozdziałach.
Scharakteryzowano podkarpacki rynek pracy, wyniki badań dotyczące przejawów dyskryminacji w zatrudnianiu kobiet, zjawisko mobbingu oraz oczekiwania kobiet i oferty urzędów pracy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu (rozdział trzeci).
Analizą objęto również podmiotowe warunki sytuacji młodych kobiet na rynku pracy, w szczególności poziom i kierunek wykształcenia badanych kobiet, motywację i chęć podjęcia zatrudnienia przez bezrobotne respondentki, oczekiwania kobiet wobec pracy oraz doświadczane przez nie sukcesy i niepowodzenia. Szczególną uwagę zwrócono na związek planów i aspiracji edukacyjno-zawodowych kobiet z ich sytuacją na rynku pracy. Sprawdzono też jak kobiety, pracodawcy i pracownicy urzędów pracy oceniają swoją wiedzę odnośnie do podstaw prawnych dotyczących równości szans (rozdział czwarty).

E. Suliga, Zachowania zdrowotne studentów kieleckich i uczniów szkół ponadgimnazjalnych z południowej i środkowo-wschodniej Polski, 2004, cena 18,90 zł

p54

Edyta Suliga, Zachowania zdrowotne studentów kieleckich i uczniów szkół ponadgimnazjalnych z południowej i środkowo-wschodniej Polski, 140 s., format B5, ISBN 83-7133-245-9, 2004, cena 18,90 zł

Celem niniejszej pracy jest analiza zachowań zdrowotnych studentów kieleckich oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych z południowej i środkowo-wschodniej Polski, nawiązujących do przedstawionych celów Narodowego Programu Zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu żywienia, jak również aktywności fizycznej, palenia tytoniu i picia alkoholu wśród badanych. W pracy dokonano także analizy cech somatycznych i wpływu czynników społeczno-ekonomicznych na wielkość tych cech oraz na wspomniane zachowania zdrowotne. Publikacja jest przeznaczona dla osób zajmujących się problematyką rozwoju fizycznego i zachowań zdrowotnych, tj. pedagogów, auksologów, antropologów, pracowników służby zdrowia, jak również dla studentów wymienionych specjalności, pragnących uzupełnić swoją wiedzę w tym zakresie.

.

E. Suliga, Zróżnicowanie rozwoju fizycznego oraz sposobu żywienia dzieci i młodzieży w środowisku miejskim i wiejskim Kielecczyzny w latach 2002-2005, 2008, cena 33,60 zł

p55

Edyta Suliga, Zróżnicowanie rozwoju fizycznego oraz sposobu żywienia dzieci i młodzieży w środowisku miejskim i wiejskim Kielecczyzny w latach 2002-2005, 2008, 288 s., format B5, ISBN 978-83-7133-377-4, cena 33,60 zł

Celem badań, których wyniki opublikowano w tej pracy, była ocena rozwoju morfofunkcjonalnego, sposobu żywienia oraz wybranych elementów stylu życia dzieci i młodzieży w środowisku miejskim i wiejskim Kielecczyzny. Wobec faktu, że badania sposobu żywienia mieszkańców regionu świętokrzyskiego prowadzono dotychczas w bardzo wąskim zakresie, szczególnie istotna była analiza tego właśnie zagadnienia. Główny cel pracy pozwolił na wyłonienie problemów szczegółowych, które sformułowano w postaci następujących pytań badawczych:

1. Czy miejsce zamieszkania (środowisko miejskie i wiejskie) jest czynnikiem różnicującym poziom rozwoju fizycznego i stan odżywienia oraz wielkość rocznych przyrostów cech somatycznych u dziewcząt i chłopców?

2. Czy miejsce zamieszkania wpływa na zróżnicowanie sprawności i wydolności fizycznej dziewcząt i chłopców?

3. Czy istnieją różnice w sposobie żywienia dzieci i młodzieży w środowisku miejskim i wiejskim i na czym polegają?

4. Czy istnieje zróżnicowanie stylu życia dziewcząt i chłopców w zależności od miejsca zamieszkania?

5. Czy istnieją związki pomiędzy sposobem żywienia a poziomem rozwoju morfofunkcjonalnego oraz stanem odżywiania badanych?Przeprowadzone badania mogą dostarczyć ważnych informacji na temat potencjału biologicznego dzieci i młodzieży na Kielecczyźnie oraz przyczynić się do lepszego poznania przyczyn istnienia gradientów społecznych w rozwoju fizycznym występujących na terenie całego kraju. Mogą również odegrać istotną rolę w określaniu nowych zadań edukacyjnych i społecznych, mających na celu wyrównywanie szans rozwojowych oraz zdrowotnych dziewcząt i chłopców w środowisku miejskim i wiejskim. Książka adresowana jest głównie do antropologów, lekarzy, pedagogów, nauczycieli wychowania fizycznego oraz studentów wymienionych specjalności.

J. Sytnik-Czetwertyński, Drobiazgi filozoficzne, 2008, cena 12,60 zł

p56

Janusz Sytnik-Czetwertyński, Drobiazgi filozoficzne, 2008, 134 s., format B5, ISBN 978-83-7133-405-4, cena 12,60 zł

Ideą, która przyświecała powstawaniu tej książki było stworzenie praktycznego przewodnika dla tych, którzy pragną uczyć się trudnej i odpowiedzialnej sztuki samodzielnego filozofowania. Przytłaczająca większość współczesnych autorów oddaje się bowiem wyłącznie sztuce przyczynkarstwa, zapominając, iż filozofia to coś więcej niż tylko umiejętność przeżuwania cudzych myśli. Pierwsza część Drobiazgów filozoficznych zawiera przykłady konstrukcji teoretycznych. Odnajdujemy tu teksty na wysokim poziomie ogólności. Ich zadaniem jest prowokowanie do przemyśleń. Wskazują rolę jaką w pismach krytycznych odgrywa myśl twórcza. Prace składające się na drugą część mają charakter kameralny. Są to bardziej eseje niż zaawansowane konstrukcje. Powstają one w zgoła odmienny sposób niż koncepcje naukowe. Adekwatność, niezbędność i lapidarność, cechy, które w znaczącym stopniu decydują o sukcesie tekstu, przejawiają się zupełnie czymś innym. Drobiazgi filozoficzne służą praktycznej umiejętności rozwijania subiektywnego spojrzenia na rzeczywistość. Warsztat pracy to bowiem również żywa myśl twórcza.

J. Sytnik-Czetwertyński, Spór o stworzenie świata. Koncepcje metafizyczne epoki oświecenia, 2007, cena 15,75 zł

J. Sytnik-Czetwertyński, Spór o stworzenie świata. Koncepcje metafizyczne epoki oświecenia, 2007, cena 15,75 zł

M. Szpringer, Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, 2004, cena 42,00 zł

p57

Monika Szpringer, Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, 424 s., format B5, ISBN 83-7133-230-0, 2004, cena 42,00 zł

Ze względu na wzrost zjawisk patologicznych w aktualnej rzeczywistości, a także podejmowanie licznych prób przeciwdziałania tym stanom zrodziło się pytanie, które w pracy stanowi główny problem badawczy: Jaka jest skuteczność funkcjonującego dziś systemu profilaktyki społecznej w Polsce na tle porównawczym z systemem włoskim? Zasadniczym celem opracowania jest wzbogacenie wiedzy na temat warunków i zasad, jakim powinien odpowiadać dobrze funkcjonujący system profilaktyki społecznej jako całość, a także jego poszczególne elementy. Wybór rozwiązań włoskich do analizy, wynika ze zbliżonej do polskiej problematyki patologii społecznej i podobnie funkcjonującego systemu opiekuńczo-wychowawczego. W pierwszej części opracowania w analizach skoncentrowano się na przeglądzie literatury i prezentacji wyników przeprowadzonych badań w zakresie rozmiarów zjawisk patologii społecznej w Polsce i we Włoszech. W drugiej części na podstawie wyników badań oceniono skuteczność funkcjonowania w praktyce działań profilaktycznych w obu krajach. W toku analiz próbowano również ustalić istnienie ewentualnego związku między zjawiskami patologicznymi, najczęściej występującymi na terenie obu krajów, a programami profilaktycznymi realizowanymi w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych w tych krajach.

M. Szpringer, System prewencyjny księdza Jana Bosko we współczesnej profilaktyce, 2006, cena 38,85 zł

p58

Monika Szpringer,System prewencyjny księdza Jana Bosko we współczesnej profilaktyce, 2006, 296 s., format B5, ISBN 83-7133-306-4, cena 38,85 zł

Niniejsza praca podzielona została na dwie części. Treści poszczególnych części książki dotyczą zależnych od siebie grup zagadnień związanych z teorią i praktyką działania. Pierwsza zawiera rys historyczny Systemu Prewencyjnego i Oratorium, opis działalności szkół salezjańskich, SALOS-u i SALTROM-u, oraz próbę oceny aktualności Systemu Prewencyjnego. Część druga dotyczy współczesnego systemu profilaktyki, realizowanego przez różne podmioty na wielu płaszczyznach. Zarysowana została teoria profilaktyki oraz fragmenty badań nad skutecznością działań i barierami w profilaktyce. Wskazane zostały podobieństwa systemu ks. Jana Bosko i współczesnej profilaktyki oraz występujące między nimi różnice. Ostatni rozdział poświęcono analizie działalności placówki oratoryjnej w Kielcach, działającej w latach 1920-2005. Pracę zamykają podsumowanie, bibliografia i aneks zawierający ciekawe informacje zarówno z czasów ks. J. Bosko, jak i współczesnej realizacji Oratorium i innych form pracy salezjańskiej.

.

.

.

J. Śledzianowski, Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej na przykładzie województwa świętokrzyskiego, 2004, cena 47,25 zł

p59

Jan Śledzianowski, Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej na przykładzie województwa świętokrzyskiego, 408 s., format B5, ISBN 83-7133-237-8, 2004, cena 47,25 zł

Praca składa się z trzech części. W pierwszej – w świetle literatury przedmiotowej i na podstawie licznych dyscyplin wiedzy – ukazano istotę uzależnień młodego człowieka. W części drugiej szeroko opisano metodologię badań, omówiono charakterystykę dobranej reprezentacji uczących się gimnazjalistów i młodzieży szkół średnich, a także dokonano analizy zjawisk uzależnień występujących wśród ankietowanych. W części trzeciej znajduje się krytyczna ocena uzależnień młodocianych, które wiodą ich do patologii. Dokonana też została ocena ról, jakie odgrywa rodzina, szkoła, grupy rówieśnicze, opinia środowiskowa i media – według przekazu badanych – w ich uzależnieniach. Ocenie została poddana również stosowana profilaktyka uzależnień oraz kierunki jej działania w przyszłości. Celem pracy jest pokazanie masowego zagrożenia uzależnieniami młodego pokolenia, co nie wróży pomyślnej przyszłości Polsce. Książka ta będzie bardzo przydatna dla rodziców, wychowawców i nauczycieli, a także policji, która spotyka się na co dzień z przestępczością nieletnich, działających pod wpływem alkoholu bądź narkotyków.

M. Świeca, Rola teatru w autokreacji młodzieży, 2009, cena 17,85 zł

p60

Marek Świeca, Rola teatru w autokreacji młodzieży, 2009, 180 s., format B5, ISBN 978-83-7133-399-6, cena 17,85 zł

Niniejsza praca składa się z dwóch części – teoretycznej i badawczej. Część teoretyczna składa się z czterech rozdziałów. Dwa pierwsze obejmują rozważania teoretyczne nad rolą kultury w życiu młodzieży oraz analizę poglądów i definicji pojęcia autokreacji w literaturze pedagogicznej i psychologicznej. Dwa kolejne rozdziały dotyczą sztuki teatru, jej odbioru, form, funkcji i problemów teatru szkolnego i amatorskiego. Systematyzacja form edukacji teatralnej służyć ma określeniu, w jakich warunkach odbywa się działalność mająca charakter procesu wychowawczego i jakie są jej konsekwencje dla wychowanków. Część badawcza opisuje edukację teatralną prowadzoną w Kielcach i losy najaktywniejszych uczniów teatralnych. Rozdział piąty, będący przejściem do analizy wyników badań własnych, zawiera opis programu autorskich klas teatralnych i jego realizacji jako wspólnego doświadczenia edukacyjnego i badawczego. Są w nim założenia i metodologia badań w działaniu i badań biograficznych, opis etapów badania i analiza ich rezultatów. Kolejne dwa rozdziały obrazują działalność Kieleckiego Teatru Tańca, teatrów „Ecce Homo”, „Pegaz” i Studia „Drama”. Głównie w tych formacjach realizuje się na scenie kielecka młodzież. Istotną rolę w tych opisach zajmują refleksje pedagogiczne twórców tych grup. Kolejny ósmy rozdział przedstawia wpływ teatru na autokreację najaktywniejszych wychowanków klas teatralnych. W ostatnim rozdziale znalazły się refleksje i wnioski na temat roli teatru w autokreacji młodzieży.

M. Wasilewska, Selekcje szkolne w latach przemian, 2003, cena 7,35 zł

p61

M. Wasilewska, Selekcje szkolne w latach przemian, 148 s., format A5, ISBN 83-7133-209-2, 2003, cena 7,35 zł

Podstawowym terminem stosowanym w tej pracy jest „selekcja” i jej rodzaje. Na podstawie literatury przedmiotu badań autorka wybrała następujące czynniki selekcji szkolnej: osobowość, inteligencję, zainteresowania zawodowe, aspiracje edukacyjne i zawodowe oraz osiągnięcia szkolne. Przedmiotem badań opisanych w pracy był dobór kandydatów do liceów ogólnokształcących, a ściślej proces do szkolnej selekcji egzaminacyjnej oraz jej wynik, a w szczególności czynniki warunkujące negatywną selekcję egzaminacyjną do tych szkół.

.

.

.

W drodze ku profesjonalizacji pracownika socjalnego, red. B. Matyjas, M. Porąbaniec, 2008, 21,00 zł

p62

W drodze ku profesjonalizacji pracownika socjalnego, red. Bożena Matyjas, Małgorzata Porąbaniec, 174 s., format B5, ISBN 83-7133-376-7, 2008, 21,00 zł

Praca socjalna, jak i działania pracowników socjalnych, były przedmiotem dyskusji XVI Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej, który odbył się w dniach 11-12 października 2006 roku w Ameliówce koło Kielc. Wygłoszone referaty zostały opracowane i wydane w dwu oddzielnych publikacjach. Pierwszą z nich pt. Rodzina jako środowisko pracy socjalnej. Teoria i praktyka już opublikowano (2007), drugą pt. W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego – właśnie udostępniamy czytelnikom. Zasadniczym celem niniejszej publikacji jest przedstawienie różnorodnych koncepcji i perspektyw pracy socjalnej w kontekście wykształcenia, roli zawodowej pracownika socjalnego oraz różnorodnych form i metod tej pracy, świadczonej w specyficznych instytucjach społecznych, a także nowych wymagań stawianych instytucjom zajmujących się kształceniem do pracy socjalnej, zgodnie z obowiązującymi standardami i formami kształcenia. Ta wielość perspektyw wynika z faktu, że praca socjalna w Polsce coraz częściej nawiązuje do modelów zachodnioeuropejskich i amerykańskich. Zebrany w książce materiał koncentruje się wokół kwestii dotychczas prowadzonego procesu kształcenia pracowników socjalnych w Polsce. Dzięki tekstom poszczególnych autorów z różnych ośrodków akademickich dowiadujemy się, jak dalece zróżnicowane były drogi dochodzenia – źródła inicjatyw, motywy i proces kształcenia pracowników socjalnych w poszczególnych uczelniach. Publikacja składa się z dwu części. Pierwsza z nich podejmuje zagadnienia profesjonalizacji, programów i modeli kształcenia pracowników socjalnych, takie jak: analiza siły i słabości procesów profesjonalizacji pracy socjalnej na gruncie amerykańskim i polskim, zagadnienia kształcenia pracowników socjalnych na różnych poziomach, innowacyjny model kształcenia na odległość w zakresie pracy socjalnej, doświadczenia pracy socjalnej studentów wynikające z wymiany międzynarodowej. Druga część opracowania koncentruje się wokół form kształcenia i doskonalenia pracowników socjalnych, projektowania socjalnego, monitoringu w instytucjach pomocy społecznej, roli pracownika socjalnego jako diagnosty, funkcji pomocy społecznej i pracy socjalnej świadczonych przez lokalne ośrodki pomocy społecznej oraz obszaru pracy socjalnej w kontekście rodziny wiktymologicznej.

A. Wileczek, A. Miernik (red.), Słowo-Dziecko-Edukacja. Aspekty literackie, językowe i pedagogiczne, 2015, cena 29,40 zł

Slowo dziecko edukacja_okl.cdr

Anna Wileczek, Agnieszka Miernik (red.), Słowo-Dziecko-Edukacja. Aspekty literackie, językowe i pedagogiczne, 2015, 346 s., format B5, ISBN 978-83-7133-646-1, cena 29,40 zł

Niniejsza publikacja zbiorowa poświęcona jest Panu Profesorowi Markowi Kątnemu – wybitnemu znawcy literatury dla dzieci. Stanowi ona rezultat interdyscyplinarnych refleksji autorów otwartych na humanistyczny dialog, na panoramiczny ogląd problemów człowieka i świata. Zebrane w tomie badania dają się ująć w wyraźnie zarysowane tematycznie obszary, dotyczące literatury, kultury, języka, edukacji czy wychowania. Badania zebrane w interdyscyplinarne refleksje, sądy, opinie pozwalają spojrzeć na wskazane w tytule obszary tematyczne: dziecko – słowo – edukacja z perspektywy literaturoznawczej, językoznawczej, pedagogicznej, dydaktycznej, artystycznej i aksjologicznej. Istotnym obszarem, zakreślonym zainteresowaniami badawczymi autorów, jest dyskurs odnoszący się do literatury „osobnej”, do porządków, nurtów, konwencji, tematów, dominant, jakie pisarstwo dla dzieci odzwierciedla. Twórcy artykułów porządkują zarówno większe sfery piśmiennictwa (magia, fantasy), jak i odnoszą się do pojedynczych faktów literackich. Duża grupa publikacji mieści się w obszarze interakcji form językowych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem cech języka dziecka. Autorzy wskazują na konieczność budowania dziecięcej wrażliwości semantyczno-aksjologicznej, rolę słowa w zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości, korespondencję słowa i dzieła sztuki. Kolejna część refleksji badawczych wskazuje na wybrane obszary zaangażowania nauczyciela w edukację dziecka, na aspekt usytuowania zawodu nauczycielskiego zarówno w globalnych, jak i lokalnych realiach społeczno-kulturowych. Autorzy odnoszą się do uwarunkowań cywilizacyjnych, wpływających na osobowość pedagoga, na prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego, działania stymulujące rozwojem dziecka, w tym wychowaniem przez słowo, obraz i dźwięk. Badania wpisujące się w nowoczesną koncepcję kształcenia prezentują możliwości wspomagania rozwoju dzieci, nowatorskie formy pracy z wychowankiem, propozycje zapobiegania patologiom społecznym.