ANALIZATORY WZROKU A REAKCJE RÓWNOWAŻNE NA PRZYKŁADZIE DŁUGOŚCI ŚCIEŻKI POSTUROGRAMU U UCZNIÓW W WIEKU 12-15 LAT Drukuj

Jacek Wilczyński

Pełny tekst

Celem badań była analiza reakcji równoważnych na przykładzie długości ścieżki posturogramu (DŚ) oraz określenie roli analizatorów wzroku w procesie utrzymania równowagi ciała u uczniów w wieku 12-15 lat.

Badaniami objęto 503 uczniów z wylosowanych uprzednio: Szkoły Podstawowej nr 13 i Gimnazjum nr 4 w Starachowicach. Równowagę badano na platformie stabilometrycznej.

 

Słowa kluczowe: analizator wzroku, równowaga, platforma stabilometryczna, test Romberga, środek nacisku stóp (COP), długość ścieżki posturogramu (DŚ).

The aim of the research was to analyze the equivalent reactions based on DS and estimate the role of sight analyzers in the process of keeping balance among children aged 12 to 15. First, 503 children aged 12 to 15 were drawn from the Primary School number 13 and from the Gymnasium number 4 in Starachowice and next they were examined. Balance was measured on the stabiligraphic platform.

Key words: children school, sight analyzer, equivalent reactions based, stabiligraphic platform, Romberg's test, center of feet pressure (COP), path length of the posturegram (DS).