ŚRODOWISKOWE ZRÓŻNICOWANIE POZIOMU ROZWOJU MORFOFUNKCJONALNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU 10-16 LAT Drukuj

Elżbieta Cieśla, Grażyna Nowak-Starz

Pełny tekst

Celem badań było określenie wpływu wybranych czynników społeczno-ekonomicznych na powstawanie zmian w obrębie wymiernych cech rozwoju fizycznego i motorycznego.

Analiza wyników dotyczy 1611 uczniów, w tym 794 chłopców i 817 dziewcząt, w wieku 10-16 lat z regionu świętokrzyskiego. Oceny rozwoju fizycznego w wydzielonych grupach społeczno-ekonomicznych dokonano na podstawie wysokości i masy ciała. Do badania cech motorycznych posłużyły pomiary siły statycznej dłoni, siły eksplozywnej kończyn dolnych oraz szybkości biegowej. Dokonano porównań zakresu i kierunku różnic międzygrupowych do wartości znormalizowanych. Ich istotność statystyczną oceniono testem t-Studenta. Analiza uzyskanych wyników potwierdza istnienie różnic środowiskowych w rozwoju badanych cech somatycznych i motorycznych.

 

Słowa kluczowe: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny dzieci i młodzieży, społeczno-ekonomiczne determinanty rozwoju.

The aim of the research is to define the influence of chosen social-economic factors on the changements in the area of examined physical and motoric development features. The analysis of the results is based on the sample of 1611 children involving 794 boys and 817 girls aged 10-16 from Świętokrzyskie Region. Evaluation of physical development among defined social - economic groups has been made on the based of height and body mass. To describe motoric aptitude of examined children static power of more fit hand, lower limbs explosive power and running speed have been taken into consideration. The range and direction of intergroups differences on the normalized numbers has been compared. Their significance was assessed by t-Student test. The results proved existence of the environmental differences in the development of the examined somatic and motoric features.

Key words: physical development, motoric development, social-economic determinants of development.