POSTAWA CIAŁA A SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA 14-LETNICH DZIEWCZĄT I 13-LETNICH CHŁOPCÓW Drukuj

Jacek Wilczyński

pełny tekst

Celem pracy było określenie związku między postawą ciała a sprawnością fizyczną dziewcząt w wieku 14 lat i chłopców w wieku 13 lat. Badaniami objęto 44 uczniów (24 dziewczęta i 20 chłopców) z Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Radomsku. Badania zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2002/2003.

Do określenia jakości postawy ciała zastosowano metodę wzrokowo-punktową T. Kasperczyka. Do oceny sprawności fizycznej badanych zastosowano Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że wśród badanych dziewcząt średni indeks postawy wyniósł 2,75 pkt., średnia sprawność fizyczna - 28,5 pkt., współczynnik korelacji między postawą ciała, a sprawnością fizyczną r = - 0,514; jest to stopień korelacji umiarkowany, zależność istotna. Wśród badanych chłopców średni indeks postawy wyniósł 3,0 pkt., średnia sprawność fizyczna - 17,65 pkt., współczynnik korelacji między postawą ciała, a sprawnością fizyczną r = - 0,74; jest to stopień korelacji wysoki, zależność znacząca. Opierając się na wielkości współczynnika korelacji, można stwierdzić, że im lepsza postawa, tym lepsza sprawność fizyczna.

 

Słowa kluczowe: postawa ciała, sprawność fizyczna, zdolności ruchowe.

The aim of the study was to determine a relationship between body posture and physical fitness of girls aged 14 and boys aged 13. The investigation included 44 school students (24 girls and 20 boys) from the No. 1 Public Lower Secondary School in Radomsko. The investigation was carried out in the school year 2002-2003. The T. Kasperczyk visual-point method was employed to determine the quality of body posture. The K. Zuchora Physical Fitness Index was employed to estimate physical fitness. The mean index of body posture among the investigated girls was 2.75 points, the average physical fitness was 28.5 points, and the correlation coefficient between body posture and physical fitness was r = -0.514; it is a moderate correlation grade, significant relation. Among the investigated boys the mean index of body posture was 3.0 points, the average physical fitness was 17.65 points, and the correlation coefficient between body posture and physical fitness was r = -0.74; it is a high correlation grade, significant relation. Basing on the quantity of the correlation coefficient, it is possible to conclude that the better body posture the better physical fitness is observed.

Key words: body posture, physical fitness, motor ability.