MORFOFUNKCJONALNA OCENA DZIECI 6-LETNICH W ASPEKCIE RÓŻNIC ŚRODOWISKOWYCH Drukuj

Elżbieta Cieśla

pełny tekst

Celem pracy była próba określenia wpływu niektórych czynników środowiska zewnętrznego na kształtowanie się zmian w obrębie badanych cech morfofunkcjonalnych.

Materiał opracowania stanowią wyniki badań 480 dzieci, w tym 230 chłopców i 250 dziewcząt. Badania przeprowadzono w 2001 i 2002 r. w przedszkolnych i szkolnych oddziałach "0" na terenie wsi, małych i dużych miast regionu świętokrzyskiego. W trakcie badań dokonano pomiarów cech fizycznych i sprawności motorycznej. Oceny rozwoju fizycznego dokonano na podstawie pomiarów: wysokości i masy ciała, trzech fałdów skórno-tłuszczowych (ramię, łopatka, brzuch) oraz obwodu klatki piersiowej. Do pomiaru zdolności siłowych (siły mięśni brzucha, siły eksplozywnej kończyn dolnych, siły statycznej dłoni, ramion i barków), koordynacyjnych (szybkości ruchów ręki, równowagi) oraz szybkościowych i gibkości wykorzystano test "Eurofit". W badanej grupie 6-letnich dzieci obserwuje się nieznaczny wpływ środowiska zamieszkania na poziom rozwoju fizycznego i nieco większy zasięg różnic dla zdolności określających sprawność fizyczną. Wykształcenie obojga rodziców wpływa na poziom rozwoju fizycznego i motorycznego badanych dzieci. W przypadku branych pod uwagę cech somatycznych istotną rolę odgrywa wyższe wykształcenie obojga rodziców. W badaniach własnych stwierdzono również niewielkie zróżnicowanie międzygrupowe w zależności od wykonywanego zawodu rodziców - pracownik umysłowy, fizyczny.

 

Słowa kluczowe: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny dzieci, społeczno-ekonomiczne determinanty rozwoju.

The purpose of the research was to make an attempt at estimating the impact of certain environmental factors on changes within the researched morphofunctional characteristics. The content of the paper is the findings of the research concerning 480 children, including 230 boys and 250 girls. The researches was conducted in 2001 and 2002 in pre-school and primary school grades "0" in villages, small and large cities of the Świętokrzyski Region. During the research physical traits and motor skills were measured. Physical development was assessed on the basis of the measurements of height and body mass, three dermal and adipic folds (arm, scapula and abdomen) and hest circumference. Force (force of abdomen muscles, explosive force of lower extremities, static force of hands, arms and shoulders) coordination (hand movement speed, general balance), speed and suppleness were measured by means of the Eurofit Test. In the examined group of 6-year children a little influence of the residential environment factor on the level of physical development as well as a slightly wider range of differences between skills referring to physical fitness can be observed. The education of both parents influences the level of physical and motor development of the examined children. In case of somatic traids which are taken into consideration, both parents higher education plays an important role. The findings of own researches also showed small differences between groups depending on parents' jobs - manual or white-collar workers.

Key words: physical development, motoric development, social-economic determinants of development.