Tom XIX do pobrania |
|
Do pobrania pełna wersja tomu XIX Studiów Medycznych pobierz pdf |
|
SZKIC Z DZIEJÓW DYDAKTYKI MEDYCZNEJ W KIELCACH |
|
Pełny tekst Jerzy Krzewicki SZKIC Z DZIEJÓW DYDAKTYKI MEDYCZNEJ W KIELCACH THE HISTORICAL DRAFT OF MEDICAL TEACHING IN KIELCE STRESZCZENIE W pracy przedstawiono zwięzły zarys historii szkolenia w Kielcach personelu medycznego wyższego i średniego. Opisano początki lekarskiej działalności dydaktycznej sięgające pierwszych lat XX wieku, kiedy to rozpoczęło swą działalność Towarzystwo Lekarskie. Tajne studia medyczne prowadzono w Kielcach w czasie okupacji hitlerowskiej w ramach działalności Uniwersytetu Ziem Zachodnich. W latach 19691991 istniał tu prężny filialny ośrodek krakowskiej Akademii Medycznej, gdzie prowadzono pełny zakres zajęć wykładowych, ćwiczeniowych i egzaminy dla studentów IV, V i VI roku. Spośród pracowników i studentów Instytutu Medycyny Klinicznej wywodzi się duża część kadry lekarskiej kieleckich placówek służby zdrowia i uczelni wyższych. Obszerną część pracy poświęcono kształceniu średniego personelu medycznego. |
Więcej…
|
EWOLUCJA WIERTARKI DENTYSTYCZNEJ |
|
Pełny tekst Jerzy Jan Supady EWOLUCJA WIERTARKI DENTYSTYCZNEJ EVOLUTION OF DENTAL GRILL STRESZCZENIE W starożytności, średniowieczu oraz w czasach późniejszych aż do XIX wieku konstruowano narzędzia do szlifowania i borowania ubytków próchnicowych zębów. Na przełomie XVIII i XIX wieku podejmowano liczne próby skonstruowania przyrządów i maszyn do borowania zębów. W 1797 roku Joseph Linderer zbudował wiertarkę, którą posługiwał się przy zakładaniu sztyftów korzeniowych. |
Więcej…
|
JAKOŚĆ ŻYCIA W NAUKACH MEDYCZNYCH |
|
Pełny tekst Aleksandra Cieślik JAKOŚĆ ŻYCIA W NAUKACH MEDYCZNYCH QUALITY OF LIFE IN MEDICAL SCIENCE STRESZCZENIE Nie wnikając w cele i zadania jakie na początku stawiano medycynie, w miarę coraz szybszego wkraczania w obszar nauk medycznych, nowych doskonalszych metod leczenia oraz zaawansowanej techniki, ukształtował się biomedyczny, a nawet biotechniczny wzorzec opieki. Walkę o przedłużenie i utrzymanie życia chorych, bez względu na jakość uratowanego życia, uznano za podstawowy cel opieki medycznej. Średnią długość życia populacji uznano za kryterium poprawy poziomu profilaktyki i opieki medycznej. |
Więcej…
|
METODY DYDAKTYCZNE KONCENTRUJĄCE SIĘ NA REEDUKACJI I ROZWOJU OSOBISTYM |
|
Pełny tekst Helena Kuberová METODY DYDAKTYCZNE KONCENTRUJĄCE SIĘ NA REEDUKACJI I ROZWOJU OSOBISTYM DIDACTIC METHODS FOCUSED ON REEDUCATION AND DEVELOPMENT OF INDIVIDUALS STRESZCZENIE Niniejszy artykuł zawiera wyczerpujący opis metod dydaktycznych, które mogą zostać wykorzystane przez pielęgniarki w roli edukatora w procesie reedukacji i rozwoju jednostek. Ich efektywne wykorzystanie zależy od kwalifikacji pielęgniarek i ich doświadczenia. Autorka artykułu skupia się na rozwoju metod ochronnych nauczania metody edukacyjne, rekonstrukcyjnych metody wychowawcze, opartych na doświadczeniu metody wychowawcze, interwencyjnych metod wychowawczych, edukacyjnych metod pozytywnych, metody studium przypadku, metody egzemplifikacji, metody leczenia (terapii zabawą, pracą i działalnością terapeutyczną). |
Więcej…
|
|
|
|
<< Początek < Poprzednia 1 2 Następna > Ostatnie >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |