Studenci, doktoranci, słuchacze studiów podyplomowych

Pytania i odpowiedzi

 

 

Rektorzy UJK odpowiadają na pytania studentów - wideo

 

Czy w okresie wstrzymania zajęć funkcjonuje administracja Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach?

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 69/2020 z dnia 23 marca 2020 roku administracja uczelni pracuje w godzinach 7.30 – 13.00 do odwołania. Ponadto organizowane są dyżury zapewniające ciągłość pracy. Natomiast, do odwołania ogranicza się wstęp interesantów do budynków Uczelni. W związku z powyższym, zwracamy się z prośbą o kontakt telefoniczny bądź mailowy z kierownikiem danej jednostki celem ustalenia szczegółów.

 

Czy w okresie wstrzymania zajęć dydaktycznych funkcjonują dziekanaty?

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 69/2020 z dnia 23 marca 2020 roku - dziekani wydziałów/filii są zobowiązani zapewnić ciągłość funkcjonowania podległych im jednostek oraz prawidłową komunikację telefoniczną oraz elektroniczną ze studentami/doktorantami/słuchaczami studiów podyplomowych i pracownikami. Dokumenty niewymagające zachowania formy pisemnej powinny być przesyłane w formie elektronicznej (skany) na adresy elektroniczne poszczególnych jednostek. Podania (wnioski) studentów/doktorantów/słuchaczy studiów podyplomowych związane ze studiami (w tym m.in. dotyczące pomocy materialnej) należy przedkładać za pośrednictwem poczty elektronicznej (skany) lub poczty tradycyjnej, pozostałe sprawy związane ze studiami będą przyjmowane za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz telefonicznie; po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego studenci/doktoranci/słuchacze studiów podyplomowych, którzy złożyli podania (wnioski) za pośrednictwem poczty elektronicznej (skany), będą zobowiązani do dostarczenia podań (wniosków) w formie tradycyjnej.

 

Gdzie można przedłużyć ważność legitymacji studenckiej?

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydał rozporządzenie, na mocy którego ważność legitymacji studenckich i doktoranckich została automatycznie wydłużona do 31 maja 2020 r.

 

Czy rok akademicki zostanie wydłużony?

Rok akademicki 2019/2020 trwa do 30 września 2020 r. i na chwilę obecną nie jest planowane jego wydłużenie. Dopuszcza się możliwość przedłużenia realizacji zajęć w semestrze letnim w roku akademickim 2019/2020.

 

Jak będzie wyglądała obecnie realizacja zajęć dydaktycznych?

Do odwołania wstrzymuje się wszystkie zajęcia dydaktyczne prowadzone w Uniwersytecie. W okresie wstrzymania zajęć zobowiązuje się studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych do pracy własnej oraz indywidualnego realizowania materiału wskazanego do zaliczenia.

Prowadzący zajęcia zobowiązani są do udostępniania materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej niezbędnych do zaliczenia przedmiotu. Do prowadzenia zajęć zdalnie może być wykorzystana platforma e-learningowa, Wirtualna Uczelnia, pakiet Microsoft Office 365 lub inne formy kontaktu elektronicznego. Materiały dydaktyczne zamieszczane na Wirtualnej Uczelni przez prowadzących zajęcia dostępne są w menu bocznym w zakładce "student" następnie "prowadzący". W tabeli z wykazem zajęć w kolumnie "Pobierz Dokumenty" można pobrać materiały dydaktyczne.

Z dniem 19 marca 2020 r. Uniwersytet Jana Kochanowskiego, dbając o zabezpieczenie ciągłości procesów dydaktycznych naukowych i administracyjnych, udostępnia wszystkim pracownikom oraz studentom Uniwersytetu usługę Microsoft Office 356 w pełnym zakresie pakietu biurowego.  Z usługi można korzystać online a także w standardowy sposób poprzez instalację na komputerze. Każdy użytkownik ma możliwość korzystania z usługi na 5 dowolnych urządzeniach (stacjonarnych i przenośnych).

Funkcjonalności Microsoft Office 365 dają możliwość wymiany dokumentów, pracy na współdzielonych dokumentach, organizowania spotkań wirtualnych (w tym materiałów dydaktycznych). Szczegóły oraz instrukcje korzystania z usługi zostaną przekazane drogą email, a wsparcia udzielać będą informatycy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych. Konta dostępowe dla pracowników będących nauczycielami akademickimi i studentów będą zakładane przez informatyków w wydziałowych oraz instytutowych. Konta dla pracowników niebędących nauczycielami będą zakładane przez pracowników Centrum Informatyki.

Zajęcia prowadzone zdalnie, które zapewnią uzyskanie efektów uczenia się, zostaną uznane jako zrealizowane bez konieczności ich odrabiania. Zajęcia uznane za niezrealizowane zostaną odrobione w innym terminie. Decyzje w sprawie organizacji pozostałych zajęć będą podejmowane w sposób odrębny dla każdego kierunku studiów. Dopuszcza się możliwość przedłużenia realizacji zajęć w semestrze letnim w roku akademickim 2019/2020.

W dniu 13 marca Rektor UJK   prof. dr hab. Jacek Semaniak skierował pismo do dziekanów wydziałów i filii
z prośbą o przegląd wszystkich organizacji zajęć dydaktycznych realizowanych w semestrze letnim i wskazanie możliwości wprowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. Dziekani zostali poproszeni o przygotowanie wykazu przedmiotów, które mogą być realizowane zdalnie w ramach wszystkich prowadzonych na wydziale/filii kierunków studiów. Szczególnie dotyczy to wykładów, konwersatoriów, seminariów i ćwiczeń. Pan Rektor zaproponował, że do prowadzenia zajęć zdalnie może być wykorzystana platforma e-learningowa, Wirtualna Uczelnia lub inne formy kontaktu elektronicznego z grupą studentów. Informacje od dziekanów mają być przekazane zarówno prorektor ds. kształcenia dr hab. Moniki Szpringer, prof. UJK, jak i studentom
do 20 marca 2020 r.

 

Czy termin rekrutacji ulegnie zmianie?

Obecnie terminy rekrutacji pozostają bez zmian.

 

Czy stypendia będą wypłacane w przewidzianych terminach?

Zobowiązania, takie jak: wynagrodzenia, stypendia i inne zobowiązania publiczno-prawne, będą realizowane zgodnie z harmonogramami.

 

Czy domy studenta UJK będą funkcjonować w trakcie wstrzymania zajęć?

Rekomenduje się opuszczenie domów studenta przez osoby mające możliwość innego zakwaterowania na terenie Polski. W przypadku braku takiej możliwości, na indywidualny wniosek mieszkańca domu studenta,wyrażana jest zgoda na pobyt w domu studenta w okresie wstrzymania zajęć.Wstrzymane są kwaterowania nowych osób.

 

Kiedy wstrzymane zajęcia zostaną wznowione?

Zajęcia zostały wstrzymane do odwołania, w związku z tym prosimy śledzić komunikaty publikowane na głównej stronie Uczelni i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego...

 

Czy Biblioteka oraz Archiwum działa w zwykłym trybie?

Do odwołania wstrzymuje się korzystanie z Biblioteki Uniwersyteckiej oraz Archiwum UJK. Czytelnicy  mogą  zwracać  książki 24  godziny  na  dobę  za  pomocą  stanowiska  do  samodzielnych zwrotów.

 

Gdzie można szukać wsparcia psychologicznego?

Informujemy, że studenci, doktoranci i pracownicy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, a także uczestnicy wymiany akademickiej z uczelni zagranicznych, mogą liczyć na pomoc psychologiczną, której potrzebę zgłasza się pod nr tel. 506 112 606.W najbliższym czasie zostanie podany harmonogram dyżurów psychologów, w tym z możliwością udzielenie pomocy w języku angielskim.

 

Czy ograniczona zostaje mobilność studentów i doktorantów? Co powinna zrobić osoba, która miała w najbliższych dniach zaplanowany wyjazd na stypendium zagraniczne, np. w ramach programu Erasmus+?

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 50/2020 z dnia 13 marca 2020 roku - do odwołania wstrzymuje się wszystkie wyjazdy i przyjazdy zagraniczne studentów, doktorantów i pracowników w ramach programu Erasmus+ oraz innych programów, wynikających z odrębnych umów.

 

Czy istnieje możliwość powrotu do kraju  studenta/doktoranta po zamknięciu granic?

Od niedzieli 15 marca 2020 r. zamknięte zostały granice naszego kraju dla cudzoziemców. Wszyscy polscy obywatele znajdujący się teraz poza granicami, mogą wrócić do Polski ale będą poddani obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie domowej. Więcej aktualnych informacji w tej kwestii (w tym o możliwościach powrotu do kraju samolotem), można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/koronawirus. Wszyscy studenci i doktoranci, którzy chcą wrócić otrzymają wsparcie w Dziale Wymiany i Współpracy Międzynarodowej.

 

Jak z uczelnią mogą obecnie kontaktować się studenci Erasmus+?

Stypendyści programu Erasmus+ i innych programów wymiany, mogą kontaktować mailowo i telefonicznie z:

Wszyscy obecni i przyszli stypendyści programu Erasmus+ mogą również korzystać z ogólnej skrzynki mailowej erasmus@ujk.edu.pl

Komunikaty i informacje zamieszczane są na bieżąco na profilu facebook.pl - Erasmus UJK.

 

Czy w sytuacji dalszego rozprzestrzeniania się wirusa planowane jest wstrzymanie zajęć po 10 kwietnia 2020 r.?

W tej sprawie należy śledzić komunikaty publikowane na stronie głównej UJK jak również na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

O jakie świadczenia może ubiegać się student w przypadku utraty źródła dochodu?

Przewiduje się możliwość ubiegania się o zapomogę w przypadku utraty przez studenta lub członka jego rodziny źródła dochodu spowodowanego ograniczeniami w funkcjonowaniu pracodawców w związku z wprowadzeniem stanu epidemii w Polsce. Ponadto, zgodnie z regulaminem świadczeń dla studentów, w przypadku utraty dochodu, a tym samym zmiany sytuacji materialnej studenta i jego rodziny, istnieje możliwość ubiegania się o przyznanie stypendium socjalnego. Wychodząc naprzeciw potrzebom studentów, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach wysłał pismo do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z prośbą o zwiększenie dotacji na świadczenie dla studentów na rok 2020.

 

Czy będzie wprowadzony zwrot opłat za czesne w przypadku nauczania zdalnego?

Zgodnie z Zarządzeniem nr 55/2020 Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 18 marca 2020 roku w sprawie przedłużenia terminu wnoszenia opłat za usługi edukacyjne świadczone w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, zmienione Zarządzeniem nr 86/2020 z dnia 14 kwietnia 2020 roku, wydłuża się termin zapłaty za usługi edukacyjne świadczone w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, których płatność przypada w okresie od dnia 12 marca 2020 r. do dnia 20 maja  2020 r. Termin zapłaty za usługi edukacyjne zostaje wydłużony do dnia 30 maja 2020 r.

Studentom, którzy zostaną skreśleni z listy studentów (np. rezygnując ze studiów) zostanie naliczony proporcjonalny zwrot czesnego za zajęcia dydaktyczne, które nie odbyły się.

Zgodnie z Zarządzeniem nr 68/2020 Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 19 marca 2020 r. zajęcia, w wyniku których możliwe jest uzyskanie efektów uczenia się poprzez kształcenie na odległość, odbywają się w formie zdalnej. Zajęcia, które nie będą mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, będą mogły być przeniesione na kolejny rok/lata studiów. Student, kończąc studia na danym kierunku studiów, będzie musiał uzyskać wszystkie zakładane efekty uczenia się.

 

Czy dni wolne pozostają bez zmian?

Organizację roku akademickiego 2019/2020 na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych określa zarządzenie rektora nr 31 z dnia 29 marca 2019. Do czasu jego zmiany wszelkie wynikające z niego zobowiązania posiadają charakter wiążący. Dotyczy to również dni wolnych.


Czy w sytuacji, kiedy nie uda nam się wrócić do studiowania w trybie normalnym tj. minimum do czerwca, a następnie później ogłoszony obecnie stan epidemii zostanie zawieszony, studenci będą odrabiać przedmioty i czy obowiązuję ich wówczas opłata ?

Zajęcia prowadzone zdalnie, które zapewnią uzyskanie efektów uczenia się, zostaną uznane jako zrealizowane bez konieczności ich odrabiania. Zajęcia uznane za niezrealizowane zostaną odrobione w innym terminie. Nie będą pobierane z tego tytułu żadne dodatkowe opłaty.



Czemu nie mogą być prowadzone zajęcia online z każdego przedmiotu?

Niektóre formy zajęć przewidzianych w programie studiów, np. laboratoria, praktyki, zajęcia kliniczne, praktyczne zajęcia na kierunkach artystycznych itp., wymagają bezwzględnie bezpośredniego dostępu do zasobów lokalowych i aparaturowych oraz bezpośredniego kontaktu z prowadzącym zajęcia. Z tego względu nie mogą być realizowane w formie zdalnej.

 

Czy studenci wnoszą opłaty za dom studenta jeżeli nie zamieszkują w nim?

Zgodnie z zarządzeniem rektora nr 70 z dnia 24 marca  w okresie od dnia opuszczenia domu studenta, z zamiarem zamieszkania czasowego w innym miejscu, do czasu powrotu studenta/doktoranta nie będą naliczane opłaty za zakwaterowanie. Opłaty wniesione za cały okres zakwaterowania po dniu opuszczenia domu studenta, z zamiarem zamieszkania czasowego w innym miejscu, zostaną zaliczone na poczet kolejnych opłat.

 

Kiedy będą informacje na temat przyznania lub odrzucenia wniosku o nagrodę Rektora?

Zgodnie z zarządzeniem rektora nr 67 z dnia 19 marca 2020 r. lista osób, którym została przyznana nagroda rektora zostanie ogłoszona do 29 maja 2020 r.      

 

Czy juwenalia w tym roku się odbędą?       

Z uwagi na zaistniałą sytuację epidemiczną  i wynikające z niej ograniczenia w porozumieniu z radą uczelnianą samorządu studentów podjęliśmy decyzję o odwołaniu imprez juwenaliowych w roku akademickim 2019/2020.



Czy jest przewidziane wyróżnienie studentów, którzy przyczyniają się do usprawnienia systemu edukacji zdalnej?           

Tak, zgodnie z regulaminem przyznawania nagród rektora dla studentów.  



Bliska mi osoba w tym roku będzie próbowała się dostać na kierunek lekarski. Czy UJK planuje przeprowadzenie egzaminów wstępnych, gdyby matury się nie odbyły?       

Nie, tegoroczne zasady rekrutacji nie przewidują egzaminów wstępnych na kierunek lekarski. Wszelkie ustalenia dotyczące tegorocznego egzaminu maturalnego  leżą w gestii Ministra Edukacji Narodowej.         


Jak będą wyglądać zaliczenia w semestrze letnim?           

Forma zaliczeń i egzaminów uzależniona będzie od warunków w jakich przyjdzie funkcjonować Uczelni w czasie sesji i przed jej rozpoczęciem. W przypadku niemożności realizowania zaliczeń i składania egzaminów w formach tradycyjnych udostępnione zostaną możliwości ich zdalnej realizacji.

 

W jaki sposób student ma dotrzeć do książek wskazanych przez prowadzącego, by zrealizować wyznaczone zadania, w przypadku gdy biblioteki są zamknięte, natomiast książki w formie e-book są niedostępne?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 20 marca wraz ze zmianami z dnia 24 marca 2020 roku, zakazuje się przemieszczania osób z pewnymi wyjątkami m in. w celu zaspokojenia niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego. Ponadto według ww. Rozporządzenia ustanawia się czasowe ograniczenia w działalności bibliotek. Podobnie akty wewnętrzne UJK mówią o ograniczeniu kontaktów i ścisłych procedurach kancelaryjnych w obiegu dokumentów w formie fizycznej.

Obecnie Biblioteka Uniwersytecka pośredniczy w udostępnianiu pełnotekstowych publikacji w wielu bazach np. Ebsco, Springer, IBUK (również w języku polskim). Studenci mają do dyspozycji zasoby na stronach internetowych Federacji Bibliotek Cyfrowych oraz Polona Biblioteki Narodowej. Wszystkie informacje na ten temat znajdują się na stronach uczelni oraz biblioteki uniwersyteckiej.

 

Szanowni Państwo, w br. obroniłam u Państwa doktorat na Wydziale Prawa i Nauk Społecznych. Chciałabym zapytać, co z fakturą za przewód doktorski oraz czy po zakończeniu epidemii odbędzie się uroczyste wręczenie dyplomów?

Wszelkie kwestie administracyjne związane z zawieraniem umów oraz płatności faktur są realizowane na bieżąco. Dyplom lub zaświadczenie potwierdzające uzyskanie stopnia doktora będzie można otrzymać na wniosek złożony w formie korespondencyjnej w Sekretariacie Prorektora ds. Nauki. Oczywiście, po zniesieniu stanu epidemii  w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 planuje się uroczyste wręczenie dyplomów doktorskich.

 

1. Czy istnieje możliwość organizowania egzaminów doktorskich oraz obrony prac doktorskich podczas trwania stanu epidemii? Jeśli tak, to w jakim trybie?
2. Co jeśli w wyznaczonym terminie egzaminu doktorant będzie np.: w kwarantannie?
3. Czy istnieje możliwość publicznej obrony doktorskiej w czasie pandemii?
4. Czy Rady Naukowe odpowiednich instytutów UJK w czasie pandemii będą podejmować uchwały dotyczące kolejnych etapów w przewodzie doktorskim?

Według rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 marca 2020 r. komisje i zespoły powołane w postępowaniach w sprawach nadania stopni i tytułu mogą podejmować uchwały za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Dopuszcza się więc taką możliwość jak zdalne egzaminy czy obrony. Warunkiem jest zastosowanie komunikacji elektronicznej, która umożliwia głosowanie tajne oraz możliwość udziału osób z zewnątrz w publicznej obronie doktorskiej. Forma egzaminów oraz obrony będzie zależna od sytuacji epidemicznej zdefiniowanej w regulacjach prawnych wydawanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Zdrowia.

 

Czy obecna sytuacja wpłynie na wydłużenie całkowitej długości studiów doktoranckich według "starego" systemu?

Dopuszcza się możliwość wydłużenia czasu trwania studiów doktoranckich związanych z realizacją pracy badawczej i/lub odbycie pełnego kształcenia. Kwestie te będą rozpatrywane indywidualnie.

 

Czy planowane są zmiany w programach studiów doktoranckich?

Obecnie nie planuje się zmian w programach studiów doktoranckich, raczej w ich harmonogramie czy też organizacji.

 

Czy będzie można łączyć przedmioty, o podobnych treściach?

Dopuszcza się możliwość łączenia przedmiotów jeżeli efekty kształcenia są zbieżne, co będzie opiniowane przez komisję ds. jakości kształcenia na wniosek i w porozumieniu z prowadzącymi zajęcia.

 

Czy prowadzenie zajęć zdalnie będzie zaliczone jako praktyka?

Tak, udokumentowane przeprowadzenie zajęć może być zaliczone w ramach praktyk.

 

Czy można ustalić żeby zajęcia online były prowadzone blokami, nie wszystkie na raz? Jest to trochę problematyczne. I czy dostaniemy jakieś ramy dotyczące tego co dokładnie i w jakim zakresie będziemy mieć zaliczone pracując w ten sposób? Mamy zadawane prace domowe na ocenę - co dokładnie te prace nam zaliczają i w ramach jakich zajęć są przeprowadzane? W ramach seminariów, wykładów?

„Prace domowe” mogą stanowić podstawę do częściowego zaliczenia seminariów lub ćwiczeń. O  terminach zaliczeń zostaną Państwo poinformowani  przez osoby prowadzące dany przedmiot. Uprzejmie proszę, aby szczegółowe ustalenia były określone w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi dany przedmiot.

 

Gdzie zgłaszać i jak rozpatrywany będzie udział studentów kierunku lekarskiego w działaniach przeciwko epidemii, w formie wolontariatu?

Chętnych do pomocy w ramach wolontariatu zachęcam do wysyłania zgłoszeń na adres mailowy wolontariat@ujk.edu.pl. W zgłoszeniu należy podać dane kontaktowe oraz zaakceptować formułę RODO:

  1. „Ja niżej podpisany/a zgłaszam swoje uczestnictwo na zasadzie wolontariatu w działaniach  koordynowanych przez Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach wspierających służby sanitarno – epidemiologiczne w zwalczaniu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2.
    1. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w formularzu do celów zgłoszenia do wolontariatu.
  2. Stosownie do art. 13 RODO[1] przyjmuję do wiadomości, że:
  1. Administratorem moich danych osobowych jest Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 25-369 Kielce, ul. Żeromskiego 5 ,
  2. podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne do udziału w wolontariacie,
  3. odmowa zgody na przetwarzanie danych osobowych jest równoznaczna z brakiem rozpatrywania zgłoszenia kandydata do wolontariatu,
  4. dane osobowe będą przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO)
  5. dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji procesu rekrutacji do wolontariatu,
  6. dane osobowe będą przetwarzane przez okres funkcjonowania wolontariatu lub do czasu wycofania zgody na przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,
  7. odbiorcami danych mogą być podmioty upoważnione na mocy przepisów prawa, w tym w szczególności jednostki podległe Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu oraz podmioty medyczne,
  8. posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
  9. posiada Pani/Pan prawo do wycofania w dowolnym momencie zgody na przetwarzanie danych osobowych; wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych w oparciu o tę podstawę, które nastąpiło przed jej wycofaniem;
  10. wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w wolontariacie,
  11. przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
  12. w przypadku pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych może Pan/Pani skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych UJK pisząc na adres e-mail: iod@ujk.edu.pl.

 

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, Dz. Urz. UE L 119 z dnia 4 maja 2016 r. s. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23 maja 2018 r., s. 2)

 

Jeżeli uczelnie będą zamknięte do końca czerwca to w jaki sposób zaliczymy ten rok akademicki, biorąc pod uwagę że przez Internet zajęć klinicznych nie odrabiamy? Czy możliwe jest wtedy uczęszczanie na zajęcia kliniczne np. w lipcu czy może jednak brane jest pod uwagę inne rozwiązanie?

Realizujemy wszystkie zajęcia teoretyczne, wykłady, seminaria on-line. Natomiast praktyki wakacyjne i zajęcia praktyczne mogą w wymiarze do 20% przeznaczonych na ich realizacje godzin być zaliczone na podstawie udziału w wolontariacie związanym z COVID-19. Natomiast od 1 maja 2020 r. przygotowujemy się do prowadzenia interaktywnych form on-line w ramach zajęć praktycznych. Zaliczenia będą ustalane indywidualnie z osobami prowadzącymi dany przedmiot.

 

Czy szpitale będą dla nas bezpieczne po wakacjach i czy będą jakieś środki ochrony ze strony uczelni?

Zajęcia w szpitalach będą możliwe do przeprowadzenia tylko i wyłącznie
w sytuacji gdy skończy się zagrożenie epidemiologiczne, a studenci będą mogli bezpiecznie odbywać zajęcia w szpitalach.

 

Czy jak będziemy wolontariuszami w placówkach medycznych czy możemy mieć zaliczoną część praktyk?

Praktyki wakacyjne i zajęcia praktyczne w wymiarze do 20% punktów ECTS przeznaczonych na ich realizacje,  mogą być zaliczone na podstawie udziału w wolontariacie związanym z COVID-19 (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego - Dz.U. 2020 poz. 581)

 

Czy możemy mieć przygotowanych więcej symulacji do zajęć praktycznych online?

Planujemy, aby w miarę możliwości jak najwięcej zajęć praktycznych odbywało się w Centrum Symulacji Medycznych CM.

 

Czy studenci kierunku lekarskiego będą musieli odrabiać cały semestr letni i czy jest ryzyko wydłużenia czasu studiów?

Działania nasze idą w tym kierunku, aby zajęcia nie musiały być odrabiane
w okresie wakacyjnym. Szczegółowe ustalenia będą uzależnione od rozwoju epidemii i ustaleń Ministerstw: MNiSW i  MZ.

 

Czy jest możliwość, że studenci Collegium Medicum zostaną "przymuszeni" do pomocy przy epidemii?

Absolutnie nie mamy żadnych możliwości, ani nie chcemy nikogo „przymuszać” do pomocy przy epidemii.

 

W jaki sposób będą przeprowadzone praktyki dla ratownictwa medycznego III rok?

Szczegółowe zasady realizacji oraz zaliczania praktyk na studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych magisterskich oraz studiach podyplomowych w roku akademickim 2019/2020 w czasie wstrzymania zajęć dydaktycznych reguluje Zarządzenie nr 96/2020 Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 8 maja 2020 r.
 
Część praktyk będzie prowadzona on-line. Ponadto planujemy, aby znacząca część zajęć praktycznych odbyła się w Centrum Symulacji Medycznych.

 

Jeśli chodzi o przedłużone terminy zaliczeń i wpisów warunkowych, których termin upływa np. pod koniec kwietnia., w jakiej formie i w jakim terminie będzie można uzyskać  te zaległe zaliczenia, czy możliwa jest forma zdalna?

Sprawy te będą rozstrzygane na poziomie wydziałów/filii. Jest możliwość uzyskania zaliczeń zdalnie, lub też można starać się o przedłużenie terminu zaliczeń/wpisu warunkowego. Każda taka sprawa powinna być rozpatrywana indywidualne.

 

Jak będzie przebiegała sesja egzaminacyjna w semestrze letnim w bieżącym roku akademickim, czy możliwa jest zmiana formy zaliczenia ze względu na zdalną realizację zajęć?

Nie wiemy jak będzie wyglądała sytuacja w trakcie sesji egzaminacyjnej. Należy jednak wziąć pod uwagę różne scenariusze, również to, że egzaminy i zaliczenia będą odbywały się zdalnie. Prowadzący zajęcia mogą w związku z tym zachować dotychczasową lub zmienić formę egzaminu czy zaliczenia, ponieważ zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 68/2020 w związku ze zmianą formy odbywania zajęć na formę zdalną dopuszcza się możliwość dostosowania warunków zaliczenia przedmiotu do zmienionej formy zajęć. Zmiany będą dokonane w porozumieniu ze studentami, co oznacza, że prowadzący zajęcia będą Państwu przekazywać informacje w tej sprawie.

Zmiany warunków zaliczenia przedmiotu prowadzonego zdalnie muszą uwzględniać wybraną formę zdalnego nauczania i zapewnić uzyskanie wszystkich efektów uczenia się przewidzianych w karcie przedmiotu.

 

- Dlaczego tak mało zajęć odbywa się za pomocą zdalnego nauczania np. z użyciem skype?

- Czy zadane online prace domowe będą podlegać ocenie?

W okresie wstrzymania zajęć dydaktycznych, prowadzący zajęcia zobowiązani są do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, niezależnie od tego, czy zostało to przewidziane w programie studiów, pod warunkiem, że rodzaj zajęć pozwala na ich realizację zajęć w formie zdalnej.

Uczelnia rekomenduje takie zdalne formy prowadzenia zajęć jak:

-  platforma e-learningowa UJK,

- Office 365 (w szczególności MS Teams),

- Wirtualna Uczelnia,

- inne formy kontaktu elektronicznego np.:e-mail, Skype, Youtube.

Nauczyciel akademicki samodzielnie dokonuje wyboru, także spośród innych form kontaktu elektronicznego.

Wykładowcy powinni kontaktować się ze studentami w sposób systematyczny, uzgodniony ze studentami, wykorzystując wybrany komunikator, wysyłać studentom  materiały do wykorzystania mogą również prosić o wykonanie pewnych zadań, ćwiczeń itp. Powinni wcześniej poinformować o tym studentów, jak również przekazywać informacje zwrotne na temat wykonywanych ćwiczeń.

Zgodnie z zapisami Zarządzenia 68/2020 par 1 pkt 2: Zajęcia prowadzone zdalnie, które umożliwią studentom/słuchaczom uzyskanie zakładanych efektów uczenia się, będą traktowane jako godziny zrealizowane. Nie ma więc potrzeby odrabiania ich po powrocie na uczelnię. Zajęcia/części zajęć, których efekty uczenia się nie mogą być zrealizowane w formie zdalnej odbędą się zgodnie z nową organizacją roku akademickiego 2019/2020. Decyzje w tej sprawie zostaną podjęte w terminie późniejszym.

 

Jak będą zorganizowane egzaminy dyplomowe w semestrze letnim oraz w jakim terminie będą się odbywać?

Na chwilę obecną nie mając pewności, kiedy wrócimy do realizacji zajęć w formie tradycyjnej, musimy brać pod uwagę również możliwość przeprowadzania egzaminów dyplomowych w formie zdalnej. Uczelnia musi być do tego przygotowana. Zgodnie z zaleceniem MNISW egzamin dyplomowy może:

- odbywać się w ramach synchronicznego kontaktu online;

- zostać przeprowadzony poprzez wideokonferencję, konferencję internetową, platformę zdalnego nauczania oraz inne narzędzia do synchronicznej pracy grupowej;

    Komisja egzaminacyjna powinna zweryfikować dane osobowe studenta przystępującego do egzaminu dyplomowego oraz sporządzić protokół z przebiegu egzaminu dyplomowego. Uczelnia powinna zapewnić  możliwość podpisania protokołu przez wszystkich członków komisji egzaminacyjnej.

Po przeprowadzonej konsultacji z dziekanami wydziałów/filii mamy potwierdzenie, że są w stanie przeprowadzić egzaminy dyplomowe w formie zdalnej, musimy jednak wspólnie przemyśleć tą formułę i przygotować szczegółowe wytyczne.

Będziemy starali się zachować terminy planowanych obron.

 

Jak będzie wyglądała realizacja praktyk zawodowych przewidzianych na semestr letni?

Szczegółowe zasady realizacji oraz zaliczania praktyk na studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych magisterskich oraz studiach podyplomowych w roku akademickim 2019/2020 w czasie wstrzymania zajęć dydaktycznych reguluje Zarządzenie nr 96/2020 Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 8 maja 2020 r.

Praktyki zaplanowane na semestr letni będą mogły być realizowane częściowo w sposób zdalny, istnieje również możliwość uznania części praktyk realizowanych w sposób alternatywny.

Realizacja praktyk wygląda różnie na poszczególnych kierunkach studiów. Dla niektórych studentów pojawiły się zapisy szczególne dotyczące praktyk np. na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwie, położnictwie, fizjoterapii oraz ratownictwie medycznym studenci, którzy w okresie zawieszenia kształcenia na studiach wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, mogą ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności.

Warunkiem zaliczenia jest zaświadczenie zawierające informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności wydane przez podmiot, w którym student wykonywał te czynności. (Rozporządzenie MNISW zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia dla kierunków medycznych)

Dla kierunków medycznych jest jednak pewien warunek mówiący o tym, że w roku  akademickim  2019/2020 student odbywający studia przygotowujące do wykonywania zawodów: lekarza, pielęgniarki, położnej, fizjoterapeuty oraz ratownika medycznego, może uzyskać w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość część efektów uczenia się przypisanych do zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, umożliwiających uzyskanie nie więcej niż 20% liczby punktów ECTS określonej dla tych zajęć w programie studiów dla roku studiów, na którym kształci się ten student.

Możliwość uznania części praktyk realizowanych zdalnie projektowana jest na kierunkach przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela. W projekcie rozporządzenia MNISW zmieniającego standardy kształcenia nauczycieli – (projekt z dnia 1 kwietnia) zajęcia lub grupy zajęć realizowane w formie praktyk zawodowych będą mogły być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Studenci oraz uczestnicy studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, którzy w okresie zawieszenia kształcenia na studiach i studiach podyplomowych lub czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty będą wykonywali czynności wspomagające nauczycieli przedszkoli, szkół lub placówek systemu oświaty w prowadzeniu lekcji lub zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, będą mogli ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć realizowanych w formie praktyk zawodowych.

Warunkiem zaliczenia będzie zaświadczenie zawierające informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności wydane przez podmiot, w którym student albo uczestnik studiów podyplomowych wykonywał te czynności.

Jak tylko projekt tego rozporządzenia wejdzie w życie opiekunowie praktyk nauczycielski poinformują o tym studentów.

Ponadto zgodnie z komunikatem MNISW z dnia 1 kwietnia b.r. na pozostałych kierunkach będzie można skrócić czas trwania praktyk i w sposób alternatywny osiągnąć efekty uczenia się  np. przez przeprowadzenie zajęć w formie ćwiczeń lub laboratoriów (np. symulacji) w sposób zdalny.

Warunkiem zaliczenia jest ocena opiekuna, potwierdzająca, że efekty uczenia się zostały osiągnięte oraz zaświadczenie zawierające informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności wydane przez podmiot, w którym student wykonywał te czynności.

 

Jak w obecnej chwili można uzyskać zaświadczenie potwierdzające status studenta?

Studenci, którzy chcą otrzymać zaświadczenie potwierdzające status studenta zwracają się mailowo do pracowników danego dziekanatu/filii o wydanie zaświadczenia, po czym jest ono wysyłane studentowi tradycyjną pocztą lub mailem

 

Czy jeśli rok akademicki zostanie przedłużony to czy stypendium socjalne będzie również przedłużone?

Zgodnie z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce stypendia wypłacane są na okres do 10 miesięcy. W roku akad. 2019/2020 Uniwersytet wypłaca stypendium socjalne przez okres 10 miesięcy, co jest maksymalnym okresem na jaki można przyznać stypendium. W przypadku przedłużenia zajęć dydaktycznych w tym roku akademickim nie będzie wypłacane dodatkowe stypendium.

 

Jestem studentem z Ukrainy. Kończy mi się ważność wizy, co mam zrobić?

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, 31 marca 2020 r. weszła w życie ustawa przewidująca m.in. szczególne rozwiązania dla cudzoziemców w Polsce. Przepisy umożliwią legalne pozostanie w kraju osobom, które chcą realizować dotychczasowy cel pobytu lub nie mogą opuścić Polski w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Przedłużenie legalnego pobytu cudzoziemca przebywającego w Polsce na podstawie wizy krajowej lub zezwolenia na pobyt czasowy będzie dotyczyło sytuacji, w których ostatni dzień legalnego pobytu przypadnie na czas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Będzie to zatem okres od 14 marca 2020 r., kiedy ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego. Wówczas okres legalnego pobytu w Polsce będzie ulegał przedłużeniu z mocy prawa do upływu 30-go dnia następującego po dniu odwołania tego stanu, który obowiązywał jako ostatni.

Szczegółowe informacje https://nawa.gov.pl/nawa/aktualnosci/epidemia-koronawirusa-specjalne-rozwiazania-dla-cudzoziemcow

Student cudzoziemiec może złożyć wniosek o zezwolenie na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Szczegółowe informacje:

https://udsc.gov.pl/cudzoziemcy/obywatele-panstw-trzecich/chce-przedluzyc-swoj-pobyt-w-polsce/zezwolenie-na-pobyt-czasowy/studia-i-nauka/studia/

Może również złożyć wniosek o przedłużenie wizy krajowej , jest to sytuacja wyjątkowa i jednorazowa.

https://udsc.gov.pl/cudzoziemcy/obywatele-panstw-trzecich/chce-przedluzyc-swoj-pobyt-w-polsce/przedluzenie-wiz-i-pobytu-w-ramach-ruchu-bezwizowego/przedluzenie-wizy-krajowej/

Studenci cudzoziemcy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, niezbędnych informacji mogą uzyskać w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców https://wsoic.kielce.uw.gov.pl/ .

Informacje o przedłużeniu legalnego pobytu w Polsce dostępne są na stronie ŚUW w Kielcach:  https://wsoic.kielce.uw.gov.pl/wso/wydzial-spraw-obywatels/aktualnosci/316,Epidemia-koronawirusa-specjalne-rozwiazania-dla-cudzoziemcow-aktualizacja.html

Informacje o zezwoleniu na pobyt czasowy na stronie internetowej ŚUW w Kielcach: https://wsoic.kielce.uw.gov.pl/wso/oddzial-ds-cudzoziemcow/zezwolenie-na-pobyt/zezwolenie-na-pobyt-cza/praca-i-pobyt

Informacje o przedłużeniu wizy na stronie internetowej ŚUW w Kielcach:

https://wsoic.kielce.uw.gov.pl/wso/oddzial-ds-cudzoziemcow/przedluzenie-wizy/221,Przedluzenie-wizy-krajowej.html

Nasz profil na Facebook
Tweeter
YouTube
Radio Fraszka