Konferencja naukowa „Homo ludens. Czy zabawa może być źródłem kultury?”
2015-03-19 do 2015-03-20 Grzegorz BaranWiadomość archiwalnaMiędzynarodowa konferencja naukowo-badawcza, której celem będzie wymiana myśli i stanu badań na temat społeczeństwa ponowoczesnego.
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wydział Pedagogiczny i Artystyczny
Instytut Pedagogiki i Psychologii
Zakład Socjologii
Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach
zapraszają
do wzięcia udziału w międzynarodowej konferencji naukowej
na temat:
Homo ludens. Czy zabawa jest źródłem kultury ?
organizowanej w dniach 19 – 20 marca 2015 roku
w Kielcach, Polska
- Szczegółowe informacje, formularz zgłoszeniowy do pobrania tutaj
- For detailed information, download the application form here
Ze względu na to, że w społeczeństwie ponowoczesnym zabawa ogarnia coraz szerszy zakres sytuacji społecznych, a doznawanie przyjemności jest celem działań podejmowanych indywidualnie i zbiorowo, konieczne jest zastanowienie się nad odpowiadającą współczesności definicją ludyzmu i zachowań ludycznych. Najogólniej rzecz ujmując można postawić pytanie czy wiek XXI jest „epoką zabawy” i dlaczego człowiek bawiący się może stać się symbolem współczesności? Jeżeli prawdą jest, że zabawa tkwi w naturze człowieka i jest wcześniejsza od kultury, jak to zakładał Johan Huizinga, to jakie oblicza Homo ludens dawniej i dziś mogą zostać przyjęte jako dowód na postawioną tezę? Zabawa i pełnione przez nią funkcje, jest tak ważnym aspektem stylu życia, ale też systemu wartości, że nadaje sens podejmowanym przez człowieka działaniom. Dlaczego więc nadawane są zabawie znaczenia, które czynią z niej potrzebę nie tylko społeczną, ale wprost egzystencjalną?
Wiele pytań i wątpliwości pojawiają się wtedy, gdy rozważaniu podlega pojęcie Homo ludens. Z tego powodu wydzielone zostały problemy, które stanowią główny zakres tematyczny konferencji.
1. Wieloznaczność pojęcia czasu wolnego powoduje, że różne formy zachowań przyjemnościowych można współcześnie określić pojęciem zabawy i /lub gry. Czy można więc zakładać, że hedonizm jest ideą nadrzędną, dążeniem i wartością ludzi żyjących na początku XXI wielu, swoistym „duchem epoki”, który prowadzi do „upadku moralnego” ludzkości, a więc i „upadku kultury” w rozumieniu dystrybutywnym?
2. Ludyzm i zachowania ludyczne mają uwarunkowania społeczne w tym rozumieniu, że nie tylko określane są środowiskowo, ale też zmieniają swoje formy zależnie od mody. Czy można współcześnie mówić o „modnej zabawie”? Jeśli tak, to na ile to, co modne, przeciwstawiane jest tradycji kulturowej oraz zawiera w sobie zaprzeczenia wartości, których obowiązywanie potwierdzone jest tradycją.
3. Zabawa i jej symbole ulegają zmianom formy i treści co powoduje, iż zmianie ulega też cała struktura zabawy. Na ile więc współcześnie interesująca poznawczo i instrumentalna empirycznie jest koncepcja Rogera Caillois? Czy nadal elementy strukturalne zabawy się „ukrytymi” prawidłowościami w zachowaniach ludzi bawiących się, czy może jawnymi sposobami manipulacji stosowanymi przez organizatorów imprez masowych, masmedia, gry komputerowe, portale społecznościowe i podobne formy „zabawy w zabawę”?
4. Dlaczego zabawa, jako odmienna sfera rzeczywistości, która ma wymiar kulturowy, przenika system polityczny, ekonomiczny, religijny i estetyczny świata ponowoczesnego? Czy tylko chodzi o komercjalizację czy może o naturę człowieczeństwa?
5. Jakie funkcje spełnia współcześnie zabawa przypisana przekrojom społecznym płci, wieku, przynależności klasowo-warstwowej oraz wyznaniowej i etnicznej? Jeśli przyjąć tezę, że zabawa jest nieodłącznym elementem procesu socjalizacji, to jak różnicuje przebieg socjalizacji pierwotnej i wtórnej?
6. Dlaczego „wychowanie przez zabawę” może zarówno kształtować osobowość altruistyczną, jak i egoistyczną, a więc prowadzić do internalizacji wartości prospołecznych, jak i antyspołecznych?
7. Czy można mówić o filozoficznych aspektach zabawy? Jak skłonność ludzi do przeciwstawiania powagi zabawie, prawdy ułudzie, obowiązku przyjemności i tym podobnym sposobom podziału rzeczywistości, ma swoje źródło w kulturze?
Odpowiedzi na postawione wyżej pytania są ważne ze względu na dokonujące się zmiany w kulturze współczesnej. Celem nauki jest poznanie rzeczywistości po to, aby wiedzieć, zinterpretować i wyjaśnić oraz zrozumieć zachowania ludzi. I tu ostatnie pytanie się pojawia: czy można zrozumieć „naturę” zabawy?
Konferencja naukowa: Homo ludens. Czy zabawa jest źródłem kultury?
organizowana w dniach 19-20 marca 2015 r. w Kielcach
Rada Naukowa konferencji:
Prof. zw. dr hab. Ryszard Kantor
Prof. zw. dr hab. Andrzej Bogaj
Prof. dr hab. Sławomir Koziej
Prof. zw. dr hab. Wojciech Lipoński
Prof. dr hab. Leo Hanssen
Prof. dr hab. Tadeusz W. Paleczny
Prof. dr hab. Halina Mielicka-Pawłowska
Komitet organizacyjny:
Kierownik naukowy konferencji: prof. UJK dr hab. Halina Mielicka-Pawłowska
e-mail: halina.mielicka@ujk.edu.pl
Kierownik organizacyjny konferencji: Anna Tyszewicz-Obara
e-mail: a.tyszewicz@muzeumzabawek.eu
Terminarz:
30 styczeń 2015 – nadsyłanie zgłoszeń i abstraktów na drukach deklaracji na adres: Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach, Plac Wolności 2, 25-367 Kielce lub a.tyszewicz@muzeumzabawek.eu
10 luty 2015 – decyzja o przyjęciu abstraktów przez organizatorów i radę naukową konferencji
19-20 marzec 2015 – konferencja naukowa
15 kwiecień 2015 – nadsyłanie pełnych tekstów wystąpień konferencyjnych (20-40 tysięcy znaków).
Podstawowe informacje:
- obrady odbywać się będą w Auli Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Krakowska 11;
- możliwe jest głoszenie referatów i komunikatów w języku angielskim lub polskim;
- organizatorzy nie pokrywają kosztów przejazdu na konferencję, wyżywienia i noclegów, ale zapewniają wszelką pomoc;
- przewidywana jest opłata konferencyjna ok. 250,00 zł. (wysokość opłaty oraz konto bankowe podane zostaną w styczniu 2015 roku).
- Nadesłane teksty i referaty będą publikowane w czasopiśmie „Zabawy i Zabawki. Studia Antropologiczne” lub tomie pokonferencyjnym.
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Baran, 2015-02-04 08:25